10 Jaar burgemeester

Publicatiedatum

Auteur

Dieter Wouters

Deel dit artikel

Dieter Wouters (43 & CD&V) is intussen alweer 22 jaar lid van de gemeenteraad en 10 jaar burgemeester. De kiem voor dit engagement werd gelegd in het jeugdhuis ’t Punt, waar hij via een protestactie in contact kwam met de politiek.

Hoe is Dieter Wouters (43) destijds in de politiek gerold? “Dat is eigenlijk voortgekomen uit een vorm van protest. Wij hadden in onze buurt met de kinderen een kamp gemaakt met takken. De gemeente wilde de boel laten opruimen. Wij hielden dan een betoging en we schreven een brief naar burgemeester Ansoms (CVP). Deze laatste schreef ons zowaar een brief terug. Toen al begreep ik dat het altijd zinvol is om je stem te doen horen.

Later was ik actief in jeugdhuis ’t Punt. Wij hadden een ondergronds lokaal en waren niet tevreden over de huisvesting. We beslisten om een protestbetoging te organiseren door de dorpskern van Gooreind. Harmonie Concordia deed ook mee en speelde een dodenmars. Wijzelf droegen de jeugdclub in een doodskist ten grave. Daar heb ik Jos Ansoms beter leren kennen. “Als je de dingen wil veranderen, moet je meedoen”, zei hij. Ik vond dat een knappe reactie. Dat is trouwens ook mijn motief geworden. Ga niet aan de zijlijn staan om kritiek te geven, maar probeer mee aan iets te bouwen.”

 

Dieter Wouters vindt het een eer om Wuustwezel in goede banen te mogen leiden. 
Dieter Wouters deed voor de eerste maal mee aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2000 voor de CVP, de partij van de burgemeester. Hij werd verkozen als raadslid en volgde in 2004 Frans Francken uit Gooreind op als schepen. “Ik werd bevoegd voor Jeugd, Toerisme en Informatisering. Dat werd destijds het pretpakket van het schepencollege genoemd.” Bij de verkiezingen van 2006 stond Wouters op de achtste plaats bij CD&V. Hij werd verkozen en werd opnieuw schepen. In 2012 was hij lijsttrekker voor CD&V en 1 januari 2013 nam hij de scepter als burgemeester over van Jos Ansoms.

Burgemeester zijn, wat doet dat met een mens? “Je voelt je verantwoordelijk maar tegelijk ook heel dankbaar. Het is een eer om deze gemeente in goede banen te leiden. Ik leef mee met de mensen en met wat er met de inwoners gebeurt. Ik schrik er soms van hoe ik mezelf alles aantrek. Dat is eigenlijk de kern van het burgervader zijn. Er komen veel mensen met hun problemen bij je terecht. Een goed gesprek kan dikwijls al veel oplossen. Maar je kan niet alle problemen verhinderen. Dikwijls moeten we naar een consensus zoeken.”

 
Wouters is ook bekend om zijn gevatte speeches. Altijd met een persoonljike touche. 


Zware coronaperiode

Wat zijn de zwaarste problemen waarmee hij de voorbije tien jaar te maken kreeg? “Dat was zeker de coronaperiode. Veel mensen - en daar hoor ik zeker bij - halen energie uit samenkomen, in familieverband of op evenementen. Dat kon tijdens de coronacrisis niet, zeker in de periode toen alleen nog functionele verplaatsingen toegelaten waren. We waren een controlerende overheid en dat vond in helemaal niet leuk. Ik was bang dat heel het coronagebeuren grote schade aan onze gemeenschap zou berokkenen. Gelukkig bleken de Wuustwezelenaren erg flexibel. Ze kromden hun rug en herstelden van al deze ellende. Toch zijn er nog altijd mensen die de gevolgen dragen van dat verplicht isolement.”

#trotsopwezel

Waar is hij trots op? “Dat onze inwoners fier zijn op hun gemeente. Steeds meer en meer. De hashtag #trotsopwezel die we lanceerden, leeft intussen een eigen leven. We gaan elke dag voor die ene missie en dat is ‘Ruimte om te leven’. Natuurlijk ben ik trots op grote realisaties zoals de school het Blokje, die dankzij zijn polyvalente zalen het nieuwe hart van Loenhout vormt, op sportpark Koch in Gooreind, dat een pareltje is qua sportbeleving, op het Huis van het Kind, waar we fysiek duidelijk maken dat de focus gaat naar het kindvriendelijke en het welzijn van ouders en gezin, en natuurlijk ook op de enorme investeringen in meer fietsinfrastructuur en nog meer groen.”

Wat houdt de toekomst in? “Een grote uitdaging is het bewaren van het landelijke karakter van onze gemeente. Met daarbij speciale aandacht voor de toekomst van de landbouw. Wat met zonevreemde leegstaande hoeves, hoe hou je bedrijven leefbaar maar tegelijkertijd ook duurzaam en klimaatvriendelijk? Ook kijken we met enige ongerustheid naar de grote wegenwerken die het Vlaams Gewest plant in de dorpskern van Wuustwezel. Met name de herinrichting van de Dorpsstraat en de Kalmthoutse Steenweg. Voor ons moet het daar gaan om leefbaarheid, veiligheid, inspraak, beleving.”

“Als burgemeester kan je het allemaal niet alleen. Het schepencollege, de gemeenteraad en onze gemeentelijke diensten vormen onmisbare schakels in het geheel. Maar de échte kracht zit in de honderden vrijwilligers die dagelijks meebouwen aan onze gemeenschap. Op hen ben ik écht trots”, besluit Wouters.

Nieuws

Meerjarenplan 2026-2031: Wuustwezel zet in op een sterke gemeenschap ondanks financiële uitdagingen.

“Een pittige oefening maar het resultaat is op maat van Wuustwezel en deze beleidsploeg. We laten niemand los en zetten in op zij die mee Wuustwezel maken tot wat het is.” Het is met fierheid dat burgemeester Wouters op de gemeenteraad van 1 december het meerjarenplan voorstelde.

Alle gemeenten staan voor een zware financiële oefening. De keuzes die de federale en Vlaamse overheden maken wegen door op de begroting van lokale besturen.

Enerzijds is er de beslissing om de belastingvrije som op te trekken waardoor iedereen netto meer gaat overhouden. Wuustwezel krijgt 7% van de geïnde personenbelasting doorgestort en zal het daardoor met heel wat minder moeten doen.

Ook het stopzetten van de werkloosheidsuitkering voor langdurig werklozen heeft lokaal financiële gevolgen. Een aantal werklozen die niet aan werk geraken, zal finaal recht hebben op een leefloon. Van élk leefloon dat we uitkeren betaalt Wuustwezel 45%. We verwachten daar toch een forse stijging in het aantal dossiers en dus ook kosten.

Ondanks deze tegenvallers - die opgeteld toch enkele miljoenen euro’s bedragen - is Wuustwezel er in geslaagd een begroting te maken zónder de belastingen te laten stijgen, zónder personeel af te bouwen en mét voldoende investeringen om de toekomst positief tegemoet te zien. “We bouwen wat reserves af maar blijven financieel gezond.”

 

Meerjarenplan 2026 - 2031 is klaar!

Het meerjarenplan 2026 - 2031 van Lokaal Bestuur Wuustwezel is klaar en zal aan de gemeenteraad worden voorgelegd op 1 december 2025. De aanzet voor het meerjarenplan werd gegeven op 24 maart 2025. Toen werd het beleidsplan van Lokaal Bestuur Wuustwezel besproken op de raadscommissie. De uitgangspunten van dit beleidsplan vormen de basis van het nieuwe meerjarenplan.

Kan je veilig fietsen in Wuustwezel ?

Factchecken !
Dat is wat een reporter van VRT radio 2 in Wuustwezel kwam doen. Is het fietsbeleid er echt zo goed ? Hoe zit dat met die droomverbinding?

De reporter zocht het uit en maakte deze reportage !