100% genieten met 0% alcohol

Polien Willems

Op de vrijdagmarkt in Herentals is de campagne ‘Kempen 0,0% - 100% genieten, 0% alcohol’ afgetrapt. Bedoeling is zo veel mogelijk mensen aan te sporen om tijdens de maand februari voor alcoholvrij alternatieven te kiezen. Er werd alvast geklonken met een mocktail.

Warm appelsap met extra kruiden kan even sfeervol zijn als de jenevertjes op één van de vele kerstmarkten die vele mensen hebben bezocht. De bezoekers van de vrijdagmarkt in Herentals mochten er alvast van meegenieten. De nieuwe nuchtere campagne bouwt verder op Tournée Minerale.

“Met De Druglijn organiseren we dit jaar al voor de achtste keer Tournée Minérale”, weet stafmedewerker Jonathan Deleener. “Zelf zijn we heel actief op sociale media, maar daarnaast zijn initiatieven zoals Kempen 0% onmisbaar in het succes van de campagne. Dankzij de lokale acties komt Tournée Minérale echt tot leven, en de activiteiten waar mensen aan kunnen deelnemen zijn een goede manier om hen te ondersteunen bij hun maand zonder alcohol.”

Lieven Janssens (Actiev), burgemeester Vorselaar en voorzitter stuurgroep verslavingsbeleid, Kempen is helemaal mee. “Op initiatief van heel wat Kempense welzijns-, zorg-, gezondheids- en preventie-organisaties willen we dit jaar de krachten bundelen en een brede coalitie smeden in onze regio. We deden dat enkele jaren geleden ook succesvol met de actie Generatie Rookvrij.”

Logo

Concreet gaat het om een samenwerking tussen Logo Kempen, de intergemeentelijke preventiewerking Middenkempen, Zuiderkempen en Kempenland en heel wat partners. Om mensen op weg te helpen en te inspireren, werd er een alcoholvrije receptenbundel gemaakt vol lekkere, originele drankjes, in samenwerking met een diëtiste. Vanaf half januari 2024 verschijnen er op de Facebookpagina van ‘Kempen 0,0%’ tips en tricks, gezondheidsvoordelen, filmpjes van professionelen en organisaties, alcoholvrije recepten en meer.

“Alle Kempense gemeenten zijn mee op de kar gesprongen en organiseren activiteiten om Kempen 0,0% in de kijker te zetten en hun burgers bewust te maken van de voordelen van een maand zonder alcohol. Wie zich wil engageren kan ook alles volgen op de website”, zegt Siel Styns, medewerker Tabak-, Alchol- en Drugpreventie van Logo Kempen. Op het programma staan onder meer workshops mocktails maken, een wandeling met onderweg alcoholvrije proevertjes en een filmavond met films die focussen op verslaving.

Bartraining

“In Herentals sluiten we graag aan bij deze mooie actie in een Kempens jasje”, zegt schepen Bart Michiels (CD&V). En het blijft niet bij woorden. Herentals geeft vrijwilligers van lokale dienstencentra en woonzorgcentra de kans om deel te nemen aan een bartraining. “Tijdens deze bartraining krijgen de vrijwilligers extra informatie over alcohol en tips om de alcoholconsumptie bij bezoekers en bewoners onder controle te houden. Samen oefenen we op het stellen van grenzen en het behouden van een gezellige sfeer in de cafetaria.”

“We hebben in onze regio een zeer uniek model waarbij de ervaringsdragers -die verenigd zijn in de Verslavingskoepel Kempen- verbonden worden aan curatieve en geestelijke gezondheidszorg in de Kempen, de ziekenhuizen, enzovoort”, meent Lieven Janssens. “In de toekomst willen we primaire preventie nog veel meer aandacht geven. Samenwerking met LOGO, CAW, CGG, de intergemeentelijke preventiewerkers, de lokale besturen, eerstelijnszones, ziekenhuizen en ook Welzijnszorg en de Verslavingskoepel Kempen: dat creëert veel meer impact.”

www.gezondekempen.be/alcoholvrij

Nieuws uit Hertals

cd&v nieuwjaarsreceptie 2024

Hotel Karmel liep vanmiddag gezellig vol voor de lokale CD&V nieuwjaarsreceptie.  Illusionist Kim Dèrvan gaf er een origineel optreden tussen en met het publiek.  'Gaat deze Illusionist het tij voor de CD&V doen keren bij de verkiezingen in juni en vooral die in oktober bij de lokale gemeenteraad?', klonk het in de wandelgangen.

De nationale peilingen blijven dieptepunten geven voor de eens zo populaire CVP - nu CD&V - met dramatische prognoses : 11%.

Gaat het in 2018 coalitie vormen van CD&V Herentals met de separatisten van N-VA en het als een blok laten vallen van Vooruit (ex-Sp.a) invloed hebben op de Herentalse resultaten in oktober 2024 ? Simpel : de kiezer beslist.  En gaat N-VA samen met extreem Vlaams Belang in de Kempen Neteland ?

Heldenhuis schenkt veiligheidshesjes

Het sociale fonds Heldenhuis Herentals heeft tweehonderd fluohesjes geschonken aan de lokale vestiging van de Fietsbieb. Op de rug van het hesje staat de boodschap ‘Hier rijdt een kleine held’.

Zorgzame buurt belt aan om mee te 'zorgen'

Het project ‘zorgzame buurt’ Herentals Linkeroever loopt eind februari af, maar coördinator vzw Zewopa hoopt dat de zes wijken ten zuiden van het Albertkanaal ook nadien samen zorgverantwoordelijkheid opnemen. Daarvoor gaat het langs bij de 1.200 adressen.