Zorzame buurtenproject in Groot-Vorst wordt verlengd

Stephanie Reymen

’t Fortun is sinds enkele jaren het kloppende hart van het verenigingsleven in Groot-Vorst. Voor de opening van het ontmoetingscentrum in 2021, waren veel van de verenigingen zoekend naar een locatie. Mede dankzij het Zorgzame Buurtenproject hebben veel van hen een vaste plaats in ’t Fortun. De werking van het project wordt nu met een jaar verlengd.

Het Zorgzame Buurtenproject werd in Groot-Vorst door Ferm opgestart om van ’t Fortun een ontmoetingscentrum te maken. De gemeente wilde in samenwerking met Ferm een plaats creëren waar verenigingen en initiatieven terecht kunnen en die een vaste waarde vormt voor de inwoners van Groot-Vorst. Het project zorgde voor de nodige middelen om dit te kunnen doen. Het resultaat mag gezien worden. Ondertussen huizen er meer dan 30 verenigingen en initiatieven. Het project heeft een looptijd van 2 jaar; van 1 maart 2022 tot 29 februari 2024.

Eind 2023 besliste de Vlaamse Regering dat deelnemers van het Zorgzame Buurtenproject hun deelname met een jaar kunnen verlengen. De gemeente Laakdal besliste hierop in te gaan. Vanaf 1 maart 2024 komen er dus extra middelen vrij om nog een jaar verder te kunnen werken. Schepen van cultuur, Gerda Broeckx, is opgetogen met de verlenging: “Van bij de start werd de meerwaarde van dit project duidelijk voor Groot-Vorst. De verenigingen vonden er een plaats. Ondertussen hebben we een sterke vrijwilligerswerking uitgewerkt. We bekijken nog hoe we het nieuw verkregen bedrag van €28.000 kunnen besteden om de verdere werking te kunnen garanderen.”

Naar aanleiding van de extra verkregen subsidie, wordt ook het retributiereglement van ’t Fortun aangepast. Dat wordt goedgekeurd op de eerstvolgende gemeenteraad.

Nieuws uit Laakdal

Cashpunt Veerle wordt toegankelijker

Het voetpad voor het Cashpunt in Veerle wordt vlakker gemaakt. De helling om het Cashpunt binnen te gaan is nu te steil voor rolstoelgebruikers

Tine wil burgemeesterschap combineren met rol als volksvertegenwoordiger

Tine gaat voor een vierde ambtstermijn als burgemeester. Ze wil dit doen in combinatie met haar nieuwe functie als federaal parlementslid. Ze schreef een brief om uit te leggen wat de combinatie van deze twee functies kan betekenen voor onze gemeente.

Rioleringswerken

De gemeenteraad keurt rioleringswerken goed aan de Huiperstraat, Mortelstraat, Toke Van Nestestraat, Eikenstraat en de Bennekensstraat.