Zone 30 in wijk Meerheide

Katrien Schryvers

Tot nu toe werden enkel de zuidoostelijke straten ten opzichte van Krekelenberg, zijnde Pijlstraat, Boogstraat, Doelen en Smissestraat, en de Pastoor Doxlaan opgenomen in een zone 30. Tijdens het wijkoverleg van 20 juni 2022 in het kader van de opmaak van een wijkcirculatieplan stelden buurtbewoners van een aantal straten in de wijk Meerheide de vraag om in hun straten een snelheidsbeperking tot 30 km/u in te voeren.

"Het wijkoverleg is een ideale gelegenheid om te leren wat er leeft in een wijk. Ook de online bevraging toonde aan dat hier vraag naar was", vertelt schepen van participatie Katrien Schryvers, "We hebben dan ook geluisterd en op de gemeenteraad van 18 april 2023 voorgesteld om de wens van de buurtbewoners te volgen."

De gemeenteraad stemde in met het voorstel. "We maken werk van de nodige signalisatie zodat na de realisatie van de rioleringswerken binnenkort heel de wijk Meerheide een zone zal zijn waar de maximum snelheid is begrensd tot 30 km per uur", vertelt schepen Roel Van Elsacker, "Dat zal de veiligheid in de straten zeker ten goede komen." Concreet gaat het over volgende bijkomende straten: Krekelenberg, Bremlaan, Kempstraat, Vennenlaan, Meerheideweg, Hertendreef, Hazenpad, Reeboklaan, Turfstraat, Schaddestraat, Cyriel Buysselaan en Meerheide.

Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu geeft het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken, terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.