Welkom aan de Snelbalie van Burgerzaken

Michelle Gils

Vanaf vandaag (26 februari) ben je als inwoner welkom aan de Snelbalie van Burgerzaken. Tijdens de openingsuren van AC De Zaat kan je er zonder afspraak terecht voor zaken die maximum
5 minuten in beslag nemen.

Waarvoor kan je nu aan de Snelbalie terecht?

Als inwoner kan je zonder afspraak aan de Snelbalie terecht voor:

• Afhalen van attesten, akten, uittreksel strafregister en reistoelating minderjarigen
  • Aanpassen van adres op je identiteitskaart bij verhuis (na politiecontrole en verwerking)
  • Activeren van een certificaat op je identiteitskaart
  • PIN-code van je identiteitskaart wijzigen of nieuwe PIN/PUK-code aanvragen
  • Polioformulier binnenbrengen
  • Wettigen van een handtekening
  • Verkiezingsdocumenten (volmacht, duplicaat oproepingsbrief, inschrijvingsformulieren,…)

Voor andere diensten van Burgerzaken moet je altijd een afspraak maken: online, telefonisch of fysiek aan de Snelbalie.

Uitbreiding Snelbalie vanaf 15 april
Vanaf 15 april breidt de Snelbalie nog verder uit en kan je er ook een identiteitskaart (eID), Kids-ID of reispas afhalen. Voor de aanvraag moet je wel een afspraak maken.

Blijvend werken aan de dienstverlening
Sinds de coronacrisis werkten we enkel op afspraak. Dit heeft heel wat voordelen voor onze inwoners. We kunnen ze persoonlijker ontvangen en onze dienstverlening kwalitatiever uitvoeren, omdat we al heel wat voorbereidend werk op voorhand kunnen doen. Bovendien zijn er nog amper wachttijden.

“We kregen zowel positieve als negatieve feedback op het werken op afspraak. Hiermee gingen we aan de slag. Het volledig afbouwen van het afsprakensysteem is een stap terug in de dienstverlening. De Snelbalie komt tegemoet aan de noden van onze inwoners. We kunnen hen nu sneller verder helpen”, vertelt Inge Van Laeken van Burgerzaken.

Ontdek het e-loket op de website
We zetten uiteraard ook in op online dienstverlening. Je kan heel wat zaken online regelen zoals attesten en akten (bv. gezinssamenstelling) of uittreksel strafregister aanvragen, een adreswijziging aangeven, een nieuwe PIN/PUK-code aanvragen, … Dit kan makkelijk en snel via www.temse.be (e-loket).

Op de foto:
Shahryar Sahak, 23 jaar, kwam voor een attest gezinssamenstelling
Team Burgerzaken aan de Snelbalie

Muurschildering van Reynaert in Temse

In 2024 is Temse voorzitter van het Intergemeentelijk Project Land van Reynaert. Tijdens de opening van het toeristisch seizoen nam Temse de fakkel over van Sint-Niklaas. Dit jaar voorzien we heel wat activiteiten in een vossenjasje.

Op zoek naar een betaalbare huurwoning? Het immocafé in buurthuis Den Boodt helpt je op weg

Buurthuis Den Boodt opent op donderdag 27 juni van 14 tot 16 u. voor de eerste maal de deuren van het immocafé. Kandidaat-huurders kunnen er om de twee weken terecht voor tips en ondersteuning bij de zoektocht naar een betaalbare huurwoning.

Vaste afspraak op woensdagavond: de Parkfeesten

Afspreken met vrienden op een zomeravond op een mooie locatie, met muziek en een drankje erbij. Dat klinkt als: de Parkfeesten. Een gratis evenement met een muzikaal aanbod voor jong en minder jong. De Parkfeesten zijn een gevestigde waarde in het zomeraanbod en brengen wekelijks meer dan 500 bezoekers naar het park.