Waregem zet nog meer in op autodelen

Margot Desmet

Door het stijgende gebruik van de beschikbare deelwagens trekt het stadsbestuur dit jaar nog meer budget en middelen uit voor dit type van mobiliteit. Er komt een derde deelwagen bij én de standplaatsen van de wagens worden meer verspreid over het stadscentrum. Elke deelwagen is bovendien 100 procent elektrisch.

2021 - 2022: twee wagens met subsidie
De voorbije twee jaar nam het stadsbestuur deel aan het project regionale uitrol deelmobiliteit, via Intercommunale Leiedal. Dat gebeurde in het kader van de subsidieoproep voor Lokale Klimaatprojecten.
Daardoor kwamen er 17 deelwagens van Fox Share in onze regio. Daarvan stonden er twee elektrische deelwagens op de parking aan Waregem Expo. Dit subsidieproject loopt nu af.

2023 – 2026: drie wagens zonder subsidie
Het voorbije jaar steeg het gebruik van deze wagens merkbaar. Daarom tekent het stadsbestuur nu in op het nieuwe raamcontract via Intercommunale Leiedal. De voordeligste aanbieder voor de periode 2023-2026 is opnieuw Fox Share. Hoewel er voor deze overeenkomst geen (Vlaamse) subsidies meer zijn, breidt het stadsbestuur het aanbod in Waregem uit. Naast de twee bestaande voertuigen komt er een derde deelwagen van het type bestelwagen. Op vraag van onze inwoners worden de standplaatsen van de deelwagens ook meer gespreid over het stadscentrum. Eén wagen blijft op de parking aan Waregem Expo staan, één wagen verhuist naar de Noorderlaan (omgeving van het station) en het andere voertuig komt naar de Zuiderlaan aan de Zorgcampus.

Ook voor stadspersoneel
Omdat het stadsbestuur binnen haar organisatie ook streeft naar meer duurzaamheid zullen de deelwagens ook gebruikt worden door het stedelijk personeel voor milieuvriendelijke dienstverplaatsingen.

Meer info? [email protected]

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.