Waregem neemt deel aan Vlaams kampioenschap tegelwippen

Margot Desmet

Van 21 maart tot en met 31 oktober neemt Waregem deel aan het Vlaams kampioenschap tegelwippen. Het principe is eenvoudig: je breekt in je stad of gemeente zoveel mogelijk tegels (maar ook beton, klinkers en kunstgras) uit en vervangt die door groen.

Door maximaal in te zetten op ontharding wil de stad zich beter beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering. De komende maanden zal de stad de inwoners zoveel mogelijk sensibiliseren om deel te nemen.

Vanaf 21 maart kan iedereen (burgers, wijken, verenigingen, scholen…) het aantal meters ontharde oppervlakte ingeven via www.vk-tegelwippen.be. We kunnen alle verhardingen vervangen door gras, bloemen, bomen en geveltuinen. Op die manier wordt de stad klimaatbestendiger, aantrekkelijker voor dieren en koeler op warme dagen.

Dit project sluit aan bij ons huidige project rond tegeltuintjes, het Lokaal Energie- en Klimaatpact en onze instap in het project ‘Gemeente voor de toekomst’ waarin we een XXL-groengevel zullen realiseren.

Meer info? [email protected]

cd&v Waregem stelt volledige lijst en slogan voor

Op 13 oktober 2024 trekt de Waregemse kiezer opnieuw naar de stembus. De ploeg van cd&v Waregem staat vandaag al klaar met een volledige kandidatenlijst. Met 33 gedreven kandidaten en duidelijke ambities toont de partij dat ze ‘klaar is voor meer’.

Speedpedelecs toegelaten in eenrichtingsstraten en zones voor plaatselijk verkeer

Het college van burgemeester en schepenen heeft tijdens de zitting van 10 april 2024 een aanvullend verkeersreglement vastgesteld. Dat reglement laat speedpedelecs binnenkort toe om eenrichtingsstraten ook in tegenrichting in te rijden, behalve in de Stormestraat en Stationsstraat waar je als fietser ook niet in tegenrichting mag rijden. Speedpedelecs mogen in Waregem binnenkort ook zones doorkruisen waar enkel plaatselijk verkeer is toegelaten.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen opnieuw hun Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren – dit jaar op vrijdag 31 mei – brengt opnieuw duizenden buren samen. Ook in Waregem wordt dat in tientallen buurten gevierd, gewoon op straat of met een lekkere barbecue. Feestende buurten kunnen met een feestcheque van de stad rekenen op een financieel duwtje in de rug. We gaan dit jaar ook opnieuw op zoek naar de Buur van het Jaar.