Waregem gaat de strijd aan met de sigaret

Margot Desmet

De stad lanceert dit voorjaar de campagne ‘Pief, poef paf, je bent ervan af’ die rechtstreeks het duel aangaat met de sigaret. De campagne is tweeledig. Enerzijds wil de stad maximaal informeren over de brede waaier aan mogelijkheden om te stoppen met roken, onder meer met de organisatie van een gratis infosessie op dinsdag 23 april. Anderzijds willen we rokers ook bewustmaken van de enorme impact van de sigaret op ons milieu.

Stoppen met roken? Daar helpen we Waregemnaren graag mee! Er zijn immers alleen maar voordelen. Wie een extra duwtje in de rug nodig heeft, kan zich inschrijven voor een gratis infosessie op dinsdag 23 april om 19.00u. in oc De Roose. Inschrijven kan via 056 62 97 39 of [email protected]. Na de infosessie kan je beslissen of je deelneemt aan het rookstopprogramma.

De stad ondersteunt ook zijn werknemers die willen stoppen met roken. Er wordt een tabakoloog ingeschakeld die enkele groepssessies en daarna ook individuele gesprekken zal aanbieden. Werknemers van het stadhuis, WAGSO, bibliotheek, stedelijke werkplaats, welzijnshuis, woonzorgcentrum De Meers, Waregem Sport en cc De Schakel kunnen een beroep doen op de rookstopbegeleiding.

Apps, rookstopmedicatie en Tabakstop
Op www.waregem.be/piefpoefpaf bundelen we alle mogelijke hulpmiddelen in de strijd tegen de sigaret. Zo verwijzen we er onder meer naar Rookstop-tabakologen waar je terecht kan voor zowel individuele als groepssessies. Maar er is meer: er zijn tegenwoordig heel wat apps die je kunnen helpen en ook rookstopmedicatie kan je gedragsverandering verder ondersteunen. Bovendien is er ook nog Tabakstop, de gratis dienst van de Stichting tegen Kanker.

Elke peuk is er een te veel
Omdat peuken bijna de helft van al het zwerfvuil vormen, willen we ook inzoomen op de problematiek van de peuken op straat. Als je zomaar een sigarettenpeuk weggooit omdat er geen peukenpaal of asbak in de buurt is, denk je misschien dat het niet echt kwaad kan. Maar helaas laten de cijfers zien dat van elke 3 peuken die gerookt worden er wel 2 ergens in onze omgeving belanden. Gooi dus nooit een peuk op straat. Gooi hem in een afvalbak, gebruik een zakasbakje of beter nog: stop met roken. In de stadswinkel kan je overigens een zakasbak kopen voor amper 2,5 euro.

Alle Groene Plekjes in Waregem op één kaart

Zes jaar na de eerste editie van de stadskaart Groene Plekjes is er nu een geactualiseerde versie. Deze week belandt de kaart in alle Waregemse brievenbussen. Meteen een ideale houvast om er deze zomer op uit te trekken in eigen stad.

Mural en groengevel aan stationsgebouw zorgen voor oase van kleur

Op zaterdag 6 juli werden de mural en groengevel aan het stationsgebouw van Waregem officieel ingehuldigd. Voortaan zullen zowel treinreizigers als passanten het station herkennen als een oase van kleur in plaats van een grijze plek. Met een totaalsom van 37 000 euro investeerde de stad stevig in de verfraaiing van de stationsomgeving.

Vernieuwde visvijvers helemaal klaar

In Desselgem zijn de vernieuwde Visvijvers officieel geopend. De Visvijvers vormden altijd al een uniek stukje natuur maar werden door ingrijpende werken nieuw leven ingeblazen. Dankzij nieuwe paden, boomgaarden, een mountainbikeroute en horecazaak Tegare vormen de Visvijvers nu een prachtige ontmoetingsplek voor jong en oud. De totale vernieuwing kostte ruim 800 000 euro.