Waregem bedankt lokale helden en onderscheidt zich als duurzame fairtradegemeente

Margot Desmet

Van 18 tot 25 september was het Week van de Duurzame Gemeente. In die periode hingen wij de SDG-vlag uit en zetten we onze duurzame helden in de kijker. Bovendien pakken we als duurzame gemeente en fairtradegemeente de komende weken uit met een pop-up Kringloopwinkel, Boerenmarkt en Fair Fashion pop-up.

Op zaterdag 23 september zette de stad zijn duurzame helden in de kijker in de Ierse Berm in wzc De Meers. De Week van de Duurzame Gemeente focuste zich in 2023 op VN-doelstelling (SDG) 4: kwaliteitsonderwijs. Daarom hebben we onze vrijwilligers die zich inzetten voor kwaliteitsvol onderwijs en educatie in de bloemetjes gezet. Het gaat meer bepaald om de e-buddy’s van het digipunt, de voorleesbuddy’s, praatgroepbegeleiders Nederlands en de vrijwilligers van de taalondersteuning in de scholen. Deze helden zetten dagelijks in op levenslang leren voor iedereen.

Onze stad telt heel wat duurzame helden die onze volle appreciatie verdienen. Bovendien pakken we de komende weken ook uit met enkele duurzame en fair trade-acties:

Kringloopwinkel opende pop-up in Stormestraat

We hebben er in het centrum van Waregem een tijdelijke en duurzame publiekstrekker bij. De Kringloopwinkel opende op 22 september een pop-upwinkel in de Stormestraat 31. Je vindt er een ruime keuze aan kledij voor jong en minder jong. Ideaal als je op zoek bent naar een betaalbare en unieke outfit. De winkel blijft open tot half november.

Boerenmarkt – zondag 1 oktober – Stationsstraat 38 a
Oktober is de maand van de fair trade en dus pakt de stad die maand uit met een vernieuwde Boerenmarkt en Fair Fashion pop up. Tijdens de Boerenmarkt richten we de showroom van Keukens Dekeyzer in als een ware lokaalmarkt. Lokale en duurzame producenten krijgen een keuken ter beschikking om hun producten aan te bieden. Via workshops en demo’s kan je hun producten proeven in de vorm van hapjes en drankjes. Daarnaast is er een fairtradebar waar je kan kennismaken met de verschillende producten van de Wereldwinkel.

Air Fashion pop up – van 4 tot 7 oktober – Stormestraat

Van woensdag 4 tot zaterdag 7 oktober ontdek je in de Fair Fashion pop-up hoe de kringloop van onze kledij veel duurzamer kan. Je leert er alles over duurzame mode tijdens het panelgesprek over Kleerkastvasten naar het gelijknamige boek van Sarah Vandoorne of neem deel aan duurzame workshops door B.Right en Let’s Get Thready. In de pop-up komt ook de expo Kleur Bekennen / A Confession of Colour. Deze expo cureerde Sarah Vandoorne samen met Sarah Van Looy om het nadeel van synthetische textielverf aan te kaarten en op te roepen om duurzame alternatieven te gebruiken in de mode-industrie.

Stille studeerplekken in Elindus Arena en de bib

Studenten kunnen van 27 mei tot en met 21 juni voor een stille studeerplek terecht in het tribunegebouw van de Elindus Arena, het voetbalstadion van SV Zulte Waregem. De studeerruimte is elke werkdag open van 8.00u. tot 18.00u., maar is gesloten tijdens de weekends. De ruimte zal door andere events niet beschikbaar zijn op donderdag 30 mei en vrijdag 7 juni. Studenten kunnen tijdens de openingsuren ook terecht in de bibliotheek in Waregem. Een plekje reserveren in de Bibbox is verplicht en kan via Bookaplace. Ten slotte zijn er ook stille studeerplekken in de jeugdhuizen Jakkedoe en Den Uitvlucht.

Beleving troef tijdens tweejaarlijkse Vrijetijdsmarkt

Op zaterdag 1 juni smelten cultuur, sport en vrije tijd samen in Waregem. Tal van lokale verenigingen en organisaties zetten van 14.00u. tot 18.00u. hun werking in de kijker op de Zuiderpromenade en het Boekenplein. Kom jij ook proeven van het gigantische aanbod tijdens de Vrijetijdsmarkt?

Vlasbloemen van Emile Claus sieren deze zomer Waregems centrum en deelgemeenten

Op de échte zomer is het nog even wachten, maar Waregem fleurt nu al op. Tot en met de Waregem Koerse Feesten sieren de vlasbloemen van Emile Claus het straatbeeld. Het stadsbestuur investeert daarmee in authentieke decoratie die bovendien volledig in Waregem werd vervaardigd.