Vrouw & Maatschappij voert Witte Lintjesactie en sensibiliseert rond 'deepnudes'

Isabel Lebbe

Op 24 november 2023 trekken 150 afdelingen van Vrouw & Maatschappij, de politieke vrouwenbeweging van cd&v, met de Wittelintjesactie ten strijde tegen geweld tegen vrouwen. Ook Vrouw & Maatschappij Poperinge doet hieraan mee. ‘Op vrijdagmorgen 24 november vatten we post aan de schoolpoort van de Secundaire Freinetschool om vooral jongeren te sensibiliseren,’ zegt Loes Vandromme, eerste schepen in Poperinge. ‘Dit jaar wil de actie een bewustmaking creëren over deepnudes, een nieuwe vorm van online seksueel geweld tegen vrouwen.’

Deepnudes: geen kunst, wel misbruik

Met behulp van artificiële intelligentie kan elke onschuldige foto of video tegenwoordig omgevormd worden tot een naaktbeeld. Die beelden zijn dan ook zeer moeilijk te onderscheiden als fake. Met deze verontrustende trend kan dus elke vrouw slachtoffer worden van online seksueel geweld.

Vrouw & Maatschappij Poperinge gaat daarom bij de Secundaire Freinetschool met jong en oud het gesprek aan over de gevaren van deepnudes.

Korpschef Kenneth Coigné van de politie arro Ieper steunt onze sensibiliseringsactie: ‘Omdat de beelden niet ‘echt’ zouden zijn, denken sommigen dat het maken en verspreiden van dergelijke foto’s of video’s niet strafbaar is. Nochtans hangt overtreders een gevangenisstraf tot 5 jaar boven het hoofd. Bovendien is het voor slachtoffers niet van belang of de beelden echt of fake zijn. We roepen op om elke vorm van dergelijk geweld te melden. Deze aangifte maakt het onderzoek naar verdachten mogelijk.’

De impact voor slachtoffers is verwoestend en de gevolgen kunnen bijzonder ver gaan. Slachtoffers worden overmand door een gevoel van schaamte. In uiterste gevallen groeit dat uit tot depressie en zelfmoord.

Vrouw & Maatschappij Poperinge hoopt met hun krachtig beeld te sensibiliseren. Want deepnudes zijn geen kunst, wel misbruik.

Voor meer info:

Loes Vandromme, eerste schepen Stad Poperinge en Vlaams Parlementslid, [email protected], 0478/60 91 05.

Zevenentwintig Poperingenaren minder dan vorig jaar

Op 31 december 2023 woonden er 19.911 Poperingenaars in de Hoppestad. In vergelijking met 2022 (nl. 19.938) is het bevolkingscijfer gedaald met 27 inwoners. De evolutie van het bevolkingscijfer is afhankelijk van twee variabelen: de natuurlijke bevolkingsaangroei of-afname en de migratie of verhuisbewegingen.

Nagenieten van een geslaagde nieuwjaarsontmoeting!

Op vrijdag 2 februari organiseerden we onze jaarlijkse Nieuwjaarsreceptie in OC De Bampoele, Krombeke.

De zaal zat afgeladen vol voor een sfeervolle avond met leuke babbels, bevlogen speeches en lekkere hapjes en drankjes.

We mochten zelf Vlaams minister Crevits verwelkomen!

Geniet nog even na met dit fotoverslag.

Goede resultaten voor onze stad uit de gemeente- en stadsmonitor

Eind januari werden de resultaten van de gemeente- en stadsmonitor, een driejaarlijkse burgerbevraging in heel Vlaanderen, gepubliceerd.

Onze stad kan goede resultaten voorleggen!