Vrouw & Maatschappij voert Witte Lintjesactie en sensibiliseert rond 'deepnudes'

Isabel Lebbe

Op 24 november 2023 trekken 150 afdelingen van Vrouw & Maatschappij, de politieke vrouwenbeweging van cd&v, met de Wittelintjesactie ten strijde tegen geweld tegen vrouwen. Ook Vrouw & Maatschappij Poperinge doet hieraan mee. ‘Op vrijdagmorgen 24 november vatten we post aan de schoolpoort van de Secundaire Freinetschool om vooral jongeren te sensibiliseren,’ zegt Loes Vandromme, eerste schepen in Poperinge. ‘Dit jaar wil de actie een bewustmaking creëren over deepnudes, een nieuwe vorm van online seksueel geweld tegen vrouwen.’

Deepnudes: geen kunst, wel misbruik

Met behulp van artificiële intelligentie kan elke onschuldige foto of video tegenwoordig omgevormd worden tot een naaktbeeld. Die beelden zijn dan ook zeer moeilijk te onderscheiden als fake. Met deze verontrustende trend kan dus elke vrouw slachtoffer worden van online seksueel geweld.

Vrouw & Maatschappij Poperinge gaat daarom bij de Secundaire Freinetschool met jong en oud het gesprek aan over de gevaren van deepnudes.

Korpschef Kenneth Coigné van de politie arro Ieper steunt onze sensibiliseringsactie: ‘Omdat de beelden niet ‘echt’ zouden zijn, denken sommigen dat het maken en verspreiden van dergelijke foto’s of video’s niet strafbaar is. Nochtans hangt overtreders een gevangenisstraf tot 5 jaar boven het hoofd. Bovendien is het voor slachtoffers niet van belang of de beelden echt of fake zijn. We roepen op om elke vorm van dergelijk geweld te melden. Deze aangifte maakt het onderzoek naar verdachten mogelijk.’

De impact voor slachtoffers is verwoestend en de gevolgen kunnen bijzonder ver gaan. Slachtoffers worden overmand door een gevoel van schaamte. In uiterste gevallen groeit dat uit tot depressie en zelfmoord.

Vrouw & Maatschappij Poperinge hoopt met hun krachtig beeld te sensibiliseren. Want deepnudes zijn geen kunst, wel misbruik.

Voor meer info:

Loes Vandromme, eerste schepen Stad Poperinge en Vlaams Parlementslid, [email protected], 0478/60 91 05.

Laatste gemeenteraad voor de zomer

De zomer is in aantocht! Poperinge Kerremesse in opbouw en de hopperanken bereiken stilaan de top.

Traditioneel is er nog één gemeenteraad voor de zomer waarin de jaarrekening 2023 en een budgetwijziging voor 2024 aan bod komen.

cd&v-lijst in Poperinge is klaar!

Op zondag 30 juni stelden we onze volledige lijst cd&v-kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober voor.  " We bieden een mix aan leeftijden, beroepen, stad en deelgemeenten, maar steunend op een groot pak ervaring. We hopen uiteraard weer de grootste partij te worden in Poperinge," zegt voorzitter Jozef Delalleau.

Burgemeester Christof Dejaegher trekt zoals verwacht de cd&v-lijst in de Hoppestad. Schepen Ben Desmyter wordt lijstduwer. Schepenen Loes Vandromme en Klaas Verbeke krijgen respectievelijk plaats 2 en 3 op de lijst van 25 kandidaten.

'Wij ademen Poperinge'

Deze week valt onze nieuwste cd&v-folder in je brievenbus.

We geven een overzicht van verschillende gerealiseerde projecten en lichten al een tipje van de sluier van ons verkiezingsprogramma.