Voetgangerscirkels zetten iedereen aan tot wandelen

Katrien Schryvers

Met cd&v willen we vanuit gemeente & ocmw Zoersel alle Zoerselaars aanmoedigen om voldoende te bewegen. Zo neemt de gemeente elk jaar deel aan de actie #10000stappen van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Ook dit jaar stippelde wandelclub De Natuurvrienden daarvoor nieuwe wandelingen uit. Tussen 6 april en 28 mei kan iedereen deze drie tochten gaan verkennen. Ga deze wandelingen de volgende weken zeker even ontdekken!

Daarnaast werden op 30 maart 2023 twee nieuwe voetgangerscirkels ingestapt. De eerste vertrekt aan woonzorgcentrum de Buurt en is 1,8 km lang. Deze voetgangerscirkel bestond al langer en werd in een nieuw jasje gestopt. De tweede, nieuwe voetgangerscirkel vertrekt vanuit woonzorgcentrum Halmolen en is 2,5 km lang. De routes van alle wandelingen zijn terug te vinden op de website van gemeente Zoersel.

“Het mooie van de voetgangerscirkels is dat ze vlot begaanbaar zijn voor mensen met een wandelstok, rollator, rolstoel of kinderwagen", vertelt schepen voor gezondheid Katrien Schryvers, "Alle paden werden immers geëffend en (stoep)randen werden afgevlakt.  Daarnaast komt men onderweg verschillende banken tegen, om even tot rust te kunnen komen."

"Moet je een boodschap gaan doen of wil je gewoon even een frisse neus halen, dan bieden deze voetgangerscirkels een ideaal parcours. Witte, ronde borden met zwarte pijlen wijzen de weg", vervolgt Katrien, "Ik kan het iedereen aanraden om op tijd en stond de wandelschoenen aan te trekken. De uitgestippelde routes leiden je langs mooie plekjes in onze gemeente en misschien kom je wel een bekende tegen en geraak je aan de praat. Bovendien is wandelen gewoon heel erg gezond en een weldaad voor lichaam en geest."

Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu geeft het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken, terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.