Vlasbloemen van Emile Claus sieren deze zomer Waregems centrum en deelgemeenten

Margot Desmet

Op de échte zomer is het nog even wachten, maar Waregem fleurt nu al op. Tot en met de Waregem Koerse Feesten sieren de vlasbloemen van Emile Claus het straatbeeld. Het stadsbestuur investeert daarmee in authentieke decoratie die bovendien volledig in Waregem werd vervaardigd.

Tijdens de kerstperiode zorgt het stadsbestuur al jaren voor prachtige decoratie met kerstbomen, lichtjes en selfiespots. De gemeenteraad zette vorig jaar het licht op groen om ook tijdens de zomer extra aankleding te voorzien. Aangezien we het 100-jarig overlijden van kunstschilder Emile Claus herdenken, kreeg de vlasbloem een prominente rol in de zomerdecoratie. Zijn geboortedorp Sint-Eloois-Vijve en de Leielandschappen waren samen met het vlas immers een heel belangrijke inspiratiebron voor Claus.

Het stadsbestuur vond in het Waregemse Verde Events een creatieve partner om daarmee aan de slag te gaan. Op die manier is de zomerdecoratie ‘100% made in Waregem’.

Je zal deze zomer her en der de vlasbloemen zien opduiken. De winkelstraten, winkelcentrum Het Pand en de Zuiderpromenade krijgen bloempartijen, maar ook in de deelgemeenten duiken de fleurige elementen op. Zo krijgen de kunstige spiegels in Sint-Eloois-Vijve een extra vleugje Emile Claus en duiken op het marktplein van Beveren-Leie binnenkort ook vlasbloemen op. Van mei tot september voorziet het stadsbestuur ook vier eyecatchers op het Waregemse grondgebied. Zo kan je een leuke selfie of groepsfoto maken op de Waregemse Markt of onder de vlasbloemen wandelen om de Belevingsexpo in Sint-Eloois-Vijve te bezoeken. Op de website en sociale media van de stad ontdek je gedurende de hele zomer waar je de standen kan vinden.

De zomerdecoratie is slechts een van de vele leuke organisaties tijdens de herdenking van het 100-jarig overlijden van de kunstschilder. Je vindt een compleet overzicht van alle activiteiten en projecten op www.waregem.be/emileclaus.

Claus Belevingsexpo brengt Hanengevecht digitaal tot leven

Met de steun van Toerisme Vlaanderen vormt de Claus Belevingsexpo vanaf vandaag de absolute blikvanger van het Clausjaar in de pittoreske kerk van Sint-Eloois-Vijve. Het befaamde meesterwerk ‘Hanengevecht’ komt er digitaal tot leven aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je nog tot 22 september in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte ‘Hanengevecht’.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen Frieda De Vos als Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren brengt elk jaar vele duizenden buren samen, gewoon op straat of bij een lekkere barbecue. Een initiatief dat ook in Waregem veel succes kent, want dit jaar schreven zich maar liefst 64 buurten in voor het gratis promopakket. Dit keer werd Frieda De Vos verkozen als Buur van het Jaar. Zij werd uitgebreid in de bloemetjes gezet.

Gaverbeek wordt nog zichtbaarder in de stad

De nieuwe poort tot de hippodroom in Waregem zet letterlijk en figuurlijk de deuren open

voor de verdere opwaardering van de Gaverbeek. Anderhalf jaar na deze realisatie kan deel

twee van dit regionale project zijn beloop nemen. De Gaverbeek wordt tussen de Zuiderlaan