Vlaanderen geeft subsidie van 577 000 euro voor uitbreiding Zavelput

Margot Desmet

De Vlaamse ministerraad keurde vandaag een subsidie van 577 000 euro goed voor de uitbreiding van natuurdomein Zavelput. Dat is een bijzonder mooie tegemoetkoming voor de investering van ruim een miljoen euro in park- en bosgebied waar de stad vorig jaar groen licht voor gaf.

De bebossingsaanvraag werd opgemaakt door de Bosgroep en ingediend in september 2023. Na positief advies van het Agentschap Natuur en Bos besliste de Vlaamse ministerraad vandaag om een subsidie van 577 000 euro toe te kennen voor de uitbreiding van natuurdomein Zavelput. De subsidie dekt een groot deel van de kosten die de stad al maakte voor dit project. Met de aankoop van de gronden nabij de Grote heerweg wordt het bestaande natuurdomein immers met bijna 9 hectare uitgebreid. Eerder kreeg de stad voor dit project ook al een subsidie van 50 000 euro van het provinciaal regiofonds.

Meer dan 24 000 bomen

De subsidie zal ook gebruikt worden voor de financiering van de meer dan 24 000 bomen die we in 2024 planten op het perceel naast de Zavelput. Door de natte toestand van het perceel aan de Leie zal de aanplant in twee fases gebeuren. De eerste grote aanplantactie vindt plaats op zaterdag 10 februari. De stad rekent daarvoor op zoveel mogelijk helpende handen van verenigingen en gezinnen.

Groene trekpleister
Het u
itgebreide domein de Zavelput zal samen met Goed te Beaulieu en de groenzone van het Agentschap Natuur en Bos aan de overkant van de Leie een ruime, groene, openbare en aantrekkelijke trekpleister vormen voor heel wat fietsers, wandelaars en dagjestoeristen.

Waregem haalt label Kindvriendelijke Stad binnen

Waregem mag zich de komende zes jaar Kindvriendelijke Stad noemen. Het felbegeerde label wordt uitgereikt door Bataljong, dat een stuurgroep van veertien organisaties leidt. De stad Waregem ontving het label op maandag 24 juni uit handen van Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens.

Regenboogbrug en middenplein zorgen voor metamorfose Regenboogpark

Op vrijdag 21 juni werden de nieuwe Regenboogbrug en het middenplein aan de Zuiderlaan feestelijk geopend. De nieuwe Regenboogbrug doet haar oorsprong alle eer aan en werd gerenoveerd met een flinke knipoog naar het WK wielrennen van 1957. De vernieuwde brug en middenplein maken deel uit van de metamorfose van het Regenboogpark dat een groene verbinding vormt van de Zuiderlaan tot aan Het Pand.

Gratis zonnecrème voor jeugdwerk

Ter preventie van huidkanker wil de stad jeugdverenigingen en speelpleinwerkingen ondersteunen bij veilig zonnen. Daarom koopt de stad zonnecrème aan in handige verpakkingen, zodat de Waregemse jeugd deze zomer optimaal beschermd is tegen de zon. Vaak hebben kinderen immers geen zonnecrème mee op kamp of geraken ze die kwijt. De stad komt tussen om te vermijden dat het jeugdwerk voor alle kosten moet opdraaien. De hoeveelheid zonnecrème die ter beschikking wordt gesteld, wordt berekend op basis van de grootte van de vereniging of speelpleinwerking.