Vlaams minister Hilde Crevits bezoekt Zoerselse Zorgzame Buurt

buurten

Gerlinde Hublin

Op 14 september kwam Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Hilde Crevits naar Zoersel om zelf te zien hoe onze gemeente invulling geeft aan het project Zorgzame Buurt. “De bedoeling van een Zorgzame Buurt is het creëren van een sterk sociaal weefsel, zodat mensen zorg dragen voor mekaar”, vertelt onze schepen voor welzijn en sociale cohesie Katrien Schryvers, “Dat doen we door ervoor te zorgen dat mensen elkaar kunnen ontmoeten, onder andere door het organiseren van activiteiten of het ontmoetingsgericht inrichten van publieke ruimte.”

Zo kwam er al heel wat in beweging in wij(k) Zoersel. Er is het wekelijks buurtcafé, een jaarlijks buurtfeest en binnenkort ook een maandelijkse spelletjesnamiddag. Verder zijn er verschillende buurtbewoners die zich engageerden tot buurtcontactpunt. Bij hen kunnen buurtbewoners terecht met vragen en bezorgdheden.

Het Smissepleintje wordt omgetoverd tot een heus speel- en beleefpleintje. “Het wordt een gezellig pleintje met een wandelweg voor rolstoelgebruikers, natuurlijke speeltoestellen voor kinderen, met zit- en picknickmogelijkheden, veel inheemse bomen, planten en bloemen en beweegtoestellen voor ouderen”, zegt schepen voor wijkwerking en jeugd, Luc Kennis. De seniorenraad droeg een steentje bij in de aankoop van een beweegbank op het pleintje: een multifunctionele bank waar inwoners op kunnen rusten en een babbeltje slaan, maar ook allerlei oefeningen kunnen doen om de spieren los te werken. Minister Crevits mocht de bank alvast uittesten.

“Zorgzame buurten zijn de toekomst en willen we in heel Vlaanderen verankeren”, aldus de minister, “Door mensen samen te brengen en te verbinden, kunnen we de nodige antwoorden formuleren op uitdagingen in de zorg en welzijn van vandaag en morgen. Hier in Zoersel geven ze alvast het goede voorbeeld. Ik hoop dat wij(k) Zoersel met hun talrijke activiteiten en initiatieven ook aan andere buurten inspiratie geeft om hiermee aan de slag te gaan. Want zorgen voor elkaar is het mooiste wat er is.”

Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu geeft het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken, terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.