Verkeersveiliger Guldensporenlaan door ontharding

Margot Desmet

In de voorbije weken kreeg de haakse bocht in de Guldensporenlaan een volledige herinrichting. Daarmee is niet alleen het betonnen middeneiland in deze bocht verleden tijd, de woonwijk is nu ook verkeersveiliger én deels onthard.

Reeds enige tijd was het stadsbestuur op zoek naar de beste manier om de Guldensporenlaan verkeersveiliger te maken. Eerdere proefopstellingen bleken weinig resultaat op te leveren. Na overleg werd daarom beslist om de haakse bocht in deze woonstraat helemaal opnieuw in te richten.

De focus van de herinrichting lag niet alleen op verkeersveiligheid, maar ook op vergroening en ontharding. Naast een duidelijker rijweg (zonder middeneiland) is er in deze bocht ook 500m² onthard en vergroend. Waar vroeger de binnenbocht was, is er nu een grote wadi. Samen met nog twee kleinere wadi’s op de site zijn ze goed voor een oppervlakte van 135m². Ze vangen regenwater op en laten het traag in de bodem infiltreren. Op de resterende ontharde oppervlakte komen nog gras en vijf Noorse esdoornen, die een voedselbron voor bijen en een gastplant voor vlinders zijn.

De heraanleg kostte 174 000 euro inclusief btw en kan een voorbeeld zijn voor andere toekomstige gelijkaardige projecten.

Alle Groene Plekjes in Waregem op één kaart

Zes jaar na de eerste editie van de stadskaart Groene Plekjes is er nu een geactualiseerde versie. Deze week belandt de kaart in alle Waregemse brievenbussen. Meteen een ideale houvast om er deze zomer op uit te trekken in eigen stad.

Mural en groengevel aan stationsgebouw zorgen voor oase van kleur

Op zaterdag 6 juli werden de mural en groengevel aan het stationsgebouw van Waregem officieel ingehuldigd. Voortaan zullen zowel treinreizigers als passanten het station herkennen als een oase van kleur in plaats van een grijze plek. Met een totaalsom van 37 000 euro investeerde de stad stevig in de verfraaiing van de stationsomgeving.

Vernieuwde visvijvers helemaal klaar

In Desselgem zijn de vernieuwde Visvijvers officieel geopend. De Visvijvers vormden altijd al een uniek stukje natuur maar werden door ingrijpende werken nieuw leven ingeblazen. Dankzij nieuwe paden, boomgaarden, een mountainbikeroute en horecazaak Tegare vormen de Visvijvers nu een prachtige ontmoetingsplek voor jong en oud. De totale vernieuwing kostte ruim 800 000 euro.