Uitwerking vrijwilligersbeleid

Stephanie Reymen

Vrijwilligers zijn onmisbaar. Zo ook in Laakdal. Er zijn vele vrijwilligers aan de slag. Ze steken de handen uit de mouwen bij organisaties, verenigingen, fora, scholen,…

De gemeente Laakdal werkt momenteel aan een intern gecoördineerd vrijwilligersbeleid. Gerda Broeckx, schepen van Cultuur, legt uit: “Verspreid over zowat alle diensten binnen onze gemeente zijn er vrijwilligers aan de slag. Elke dienst gaat op zijn eigen manier met zijn vrijwilligers om. We werken momenteel een overkoepelend beleid uit om te komen tot een sterke vrijwilligerswerking.”

Samenhangend met een uitgewerkt vrijwilligersbeleid, zal de gemeente Laakdal een centrale database voor gemeentelijke vrijwilligers ontwikkelen en een digitaal vrijwilligersloket. Zowel (potentiële) vrijwilligers als organisaties vinden op zo’n digitaal zorgloket informatie over alles dat met vrijwilligerswerk te maken heeft. Men kan ook vrijwilligers of vrijwilligerswerk zoeken via het loket.

Het dalend aantal vrijwilligers is een complex fenomeen met meerdere oorzaken, zoals de individualisering van de samenleving en veranderend vrijwilligerswerk (minder bindend, meer gevarieerde klussen voor kortere periodes),

Tine Gielis, burgemeester: "Het is belangrijk om als gemeentebestuur te erkennen dat vrijwilligerswerk van onschatbare waarde is voor onze samenleving. Laten we blijven streven naar een evenwicht tussen individuele behoeften en maatschappelijke betrokkenheid!"

Het forum Cultuur organiseert tweejaarlijks een dank-je-wel-dag voor de Laakdalse vrijwilligers. Dit evenement wordt bekend gemaakt via de infoborden, via de gemeentelijke bladen en via de verenigingen. Vrijwilligers kunnen hier voor inschrijven. Bij de vorige editie waren er zo’n 200 vrijwilligers aanwezig.

Benieuwd welk vrijwilligerswerk je doen bij de gemeente? Kijk dan zeker eens op deze link:

Nieuws uit Laakdal

Klikpunt in Laakdal

Volwassenonderwijs Kempen opent een ’Klikpunt’ in de bibliotheek van Laakdal. Volwassenen kunnen er terecht met digitale vragen en vragen over leren.

Sanering van de Grote Laak

In september 2023 startten de saneringswerken aan de Grote Laak op Laakdals grondgebied. Er gaat een hele geschiedenis aan deze sanering vooraf. De vervuiling van de Laak gaat immers terug tot de jaren ’60 van de vorige eeuw. We leggen je in dit artikel uit hoe het zo lang heeft kunnen duren vooraleer er iets aan de vervuiling gedaan werd. De meerderheid van de Laakdalse inwoners heeft de Grote Laak immers nooit gekend als zuivere rivier. We gingen op gesprek bij Ludo Helsen, die zich, vanuit zijn functie als eerste burgemeester van Laakdal en later vanuit zijn functie bij Pidpa, inzette om iets aan deze vervuiling te doen.

Verkiezingsuitslag

Als cd&v Laakdal kenden we enkele spannende maanden. Maar liefst twee van onze Laakdalse cd&v-ers kwam op tijdens de afgelopen verkiezing. Tine stond op de derde plaats voor de federale lijst voor de Kamer en Chiel was de zesde opvolger voor het Vlaams Parlement. Dat ze beide een sterke campagne gevoerd hebben, staat buiten kijf. De resultaten spreken dan ook voor zich.