Titel van FairTradeGemeente herbevestigd

Jo Neirynck

Ook dit jaar krijgt de stad Waregem de titel van FairTradeGemeente. De stad draagt de titel al sinds 2009 en mag die na een nieuwe, positieve evaluatie en bijhorende A-score dus nog minstens een jaartje langer dragen.

Met de titel van FairTradeGemeente wil de stad rond lokale, ecologische en faire handel blijven werken. Stads- en gemeentebesturen zijn namelijk een krachtige hefboom om eerlijke handel en ecologische duurzaamheid vanzelfsprekend te maken. Aan de hand van kleine en grote acties helpt Waregem graag mee aan een eerlijkere en duurzamere wereld.

Een A op de Fair-O-Meter
Stads- en gemeentebesturen kunnen de titel van FairTradeGemeente krijgen na een positieve evaluatie van de Fair-O-Meter. Dat instrument meet hoeveel ze inzetten op fairtrade en geeft hen een algemene score van A (beste score) tot E (minst beste score) op zeven verschillende criteria.

Op maar liefst vijf van de zeven criteria krijgt Waregem een A-score: een geëngageerd gemeentebestuur, deelnemende scholen, bedrijven & organisaties, communicatie & media, trekkersgroep en next level. Op de twee overige criteria - deelnemende winkels & horeca en lokale & duurzame voeding, scoort de stad een nog steeds heel mooie B. In totaal scoort Waregem een A-score en hoort het daardoor bij de beste leerlingen van de klas.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.