Tijdens de gemeenteraad op 23 september stelde gemeenteraadslid Thomas Witdouck (CD&V) enkele vragen over het beleid rond AED-toestellen. Zo zou hij graag de subsidiemogelijkheden voor buitenkasten wat versoepelen. Met zo'n subsidie kunnen verenigingen steun aanvragen om een AED-toestel in een buitenkastkast te plaatsen. Op deze manier is zo'n toestel altijd beschikbaar voor iedereen.
"Het is positief dat de stad inzet op toegankelijkere AED-toestellen via subsidies voor verenigingen. We zien dat er nog heel wat blinde vlekken zijn in Roeselare. In onder meer wijkcentrum De Ruiter, Schiervelde, de Kapelhoek en rond De Spil zijn er momenteel geen toestellen beschikbaar," aldus Witdouck.
Volgens hem kunnen ook bedrijven en scholen een belangrijke rol spelen. Vaak hangt hun AED toestel ergens binnen, enkel voor intern gebruik. Als het subsidiereglement ook voor deze (semi)private partners opengesteld wordt, kunnen we samen misschien meer levens redden."
Als antwoord zei schepen Michèle Hostekint (VOORUIT) dat de subsidie voorlopig enkel gericht is op verenigingen. Momenteel is er één buitenkast rond een AED toestel gesubsidieerd, dat van Scouts Parsifal Rumbeke. De investering in aankoop en onderhoud van een AED is vaak zwaar voor een vereniging, niet elke vereniging heeft de middelen om er een aan te kopen.