Temse mag zich voor 2 jaar een Hartveilige gemeente noemen

Hugo Maes

Dagelijks krijgen ongeveer 30 mensen in België een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Slechts 5 à 10% overleeft dit. Door binnen 3 tot 5 minuten te starten met de reanimatie en door een automatische externe defibrillator (AED) te gebruiken, verhoog je de overlevingskans van het slachtoffer tot 70%.

Daarom startte Rode Kruis-Vlaanderen met het project Hartveilig: enerzijds om de overlevingskans van slachtoffers bij een hartstilstand te verhogen, anderzijds om de eerstehulpcapaciteiten van de bevolking te vergroten.

“Onze Rode Kruisafdeling in Temse organiseert regelmatig opleidingen over reanimatie en het gebruik van een AED-toestel” vertelt Dennis De Meirleir, voorzitter van de Rode Kruisafdeling in Temse.

In Temse kan je op deze locaties een AED-toestel terugvinden:

• AC De Zaat, Frans Boelplein 1 (aan inkom)
  • Bibliotheek, Oeverstraat (kant Paterstraat)
  • Cultuurcentrum Roxy, Stationstraat (aan inkom)
  • JOC De Nartist (inkom sportvelden)
  • Sporthal Temse, Gasthuisstraat (aan inkom)
  • Sporthal Tielrode, Antwerpse Steenweg (aan inkom)
  • Sporthal Steendorp, Sparrenlaan (aan inkom)
  • De Mosterdpot, Gelaagstraat (aan inkom)
  • Buitenschoolse kinderopvang Velle (aan inkom)
  • Emiel Naudtszaal, Hof Ter Elstlaan (aan inkom)
  • Sportpleinen Eeckhoutdriesstraat (achterkant kleedkamers KSV Temse)
  • Hockey, Hoogkamerstraat (inkom oprit muziekacademie)
  • LDC ’t Achterpoortje (aan inkom)

Verder zijn er nog AED-toestellen aan woonzorgcentrum De Reiger, Blauwhof en de politie. Binnenkort plaatsen we nog een AED-toestel aan het Toeristisch Infokantoor aan de Markt.

“Temse is met deze AED-toestellen een veiligere plek voor inwoners maar ook bezoekers”, geeft burgemeester Hugo Maes aan.

Temse pioniert met warmteplan

Onze gemeente is één van de vijf pioniers die met ondersteuning van Netwerk Klimaat een lokaal warmteplan opmaakten.

In juni 2022 werden door het VVSG Netwerk Klimaat 5 begeleidingstrajecten opgestart voor de opmaak van lokale warmteplannen. Temse was er één van. Het gaat om een intensief traject van meer dan een jaar. Eind februari 2024 werd het lokaal warmteplan van Temse goedgekeurd.

Rechtstreekse lijn met de burgemeester: Hugo Maes, 2 jaar burgemeester!

Temse lanceert campagne om onthaalouders te zoeken

Kinderopvang vinden blijft voor vele jonge ouders een grote uitdaging. De kinderopvang kampt met een personeelstekort. Dat is ook in Temse zo. Daarom lanceren we een campagne om extra onthaalouders aan te werven.