Temse mag zich voor 2 jaar een Hartveilige gemeente noemen

Hugo Maes

Dagelijks krijgen ongeveer 30 mensen in België een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Slechts 5 à 10% overleeft dit. Door binnen 3 tot 5 minuten te starten met de reanimatie en door een automatische externe defibrillator (AED) te gebruiken, verhoog je de overlevingskans van het slachtoffer tot 70%.

Daarom startte Rode Kruis-Vlaanderen met het project Hartveilig: enerzijds om de overlevingskans van slachtoffers bij een hartstilstand te verhogen, anderzijds om de eerstehulpcapaciteiten van de bevolking te vergroten.

“Onze Rode Kruisafdeling in Temse organiseert regelmatig opleidingen over reanimatie en het gebruik van een AED-toestel” vertelt Dennis De Meirleir, voorzitter van de Rode Kruisafdeling in Temse.

In Temse kan je op deze locaties een AED-toestel terugvinden:

• AC De Zaat, Frans Boelplein 1 (aan inkom)
  • Bibliotheek, Oeverstraat (kant Paterstraat)
  • Cultuurcentrum Roxy, Stationstraat (aan inkom)
  • JOC De Nartist (inkom sportvelden)
  • Sporthal Temse, Gasthuisstraat (aan inkom)
  • Sporthal Tielrode, Antwerpse Steenweg (aan inkom)
  • Sporthal Steendorp, Sparrenlaan (aan inkom)
  • De Mosterdpot, Gelaagstraat (aan inkom)
  • Buitenschoolse kinderopvang Velle (aan inkom)
  • Emiel Naudtszaal, Hof Ter Elstlaan (aan inkom)
  • Sportpleinen Eeckhoutdriesstraat (achterkant kleedkamers KSV Temse)
  • Hockey, Hoogkamerstraat (inkom oprit muziekacademie)
  • LDC ’t Achterpoortje (aan inkom)

Verder zijn er nog AED-toestellen aan woonzorgcentrum De Reiger, Blauwhof en de politie. Binnenkort plaatsen we nog een AED-toestel aan het Toeristisch Infokantoor aan de Markt.

“Temse is met deze AED-toestellen een veiligere plek voor inwoners maar ook bezoekers”, geeft burgemeester Hugo Maes aan.

Muurschildering van Reynaert in Temse

In 2024 is Temse voorzitter van het Intergemeentelijk Project Land van Reynaert. Tijdens de opening van het toeristisch seizoen nam Temse de fakkel over van Sint-Niklaas. Dit jaar voorzien we heel wat activiteiten in een vossenjasje.

Op zoek naar een betaalbare huurwoning? Het immocafé in buurthuis Den Boodt helpt je op weg

Buurthuis Den Boodt opent op donderdag 27 juni van 14 tot 16 u. voor de eerste maal de deuren van het immocafé. Kandidaat-huurders kunnen er om de twee weken terecht voor tips en ondersteuning bij de zoektocht naar een betaalbare huurwoning.

Vaste afspraak op woensdagavond: de Parkfeesten

Afspreken met vrienden op een zomeravond op een mooie locatie, met muziek en een drankje erbij. Dat klinkt als: de Parkfeesten. Een gratis evenement met een muzikaal aanbod voor jong en minder jong. De Parkfeesten zijn een gevestigde waarde in het zomeraanbod en brengen wekelijks meer dan 500 bezoekers naar het park.