Temse maakt zich klaar voor feestweekend Temse Tussen de Torens

Hans Cools

Temse Tussen de Torens was vorig jaar een noodoplossing voor het afgelaste Temse In De Wolken. De commentaren op het evenement waren echter zo positief dat er werd beslist om komend weekend een tweede editie te organiseren. “We maken er dit jaar meer een familiegebeuren van”, zegt schepen van Evenementen Debby Vermeiren (CD&V).

Er staat op zaterdag 26 en zondag 27 augusuts heel wat op het programma in Temse. In de eerste plaats vindt het gratis evenement Temse Tussen de Torens plaats. Vorig jaar lag de focus op het muzikale en dat is nu niet anders, maar dit jaar denkt de organisatie ook aan de kinderen.

“De evaluatie van de eerste editie was positief, maar er ontbrak iets voor de kinderen”, vertelt de schepen. “Dit jaar zal er onder meer een kermis zijn en zo wordt het meer een familiegebeuren.”

Muziekliefhebbers blijven echter niet in de kou staan en worden zaterdag verwend met optredens van onder meer Barley Mob & The Sailors en Moedertaal. “Die laatste is een veelbelovende coverband”, aldus de organisatie.

Mijnenveger keert terug naar zijn roots

Zondag bijt om 15 uur de SpeGT Band de spits af. “Dat is een band die bestaat uit de animatoren van de speelpleinwerking. Ze verdienen de kans om voor een groter publiek te spelen, en dit was het uitgelezen moment”, vertelt medeorganisator Bert Rooman. “We hopen hiermee ook het jongere publiek naar het evenement te lokken.”

Zondag wordt afgesloten met toppers zoals Mama’s Jasje en Les Truttes.

In hetzelfde weekend doet ook de Bernisse Temse aan. De zeventig jaar oude mijnenveger werd nog door de Temsese Boelwerf gebouwd en keert voor één keer terug naar zijn roots. Het gerestaureerde houten schip ligt heel het weekend aangemeerd aan de Wilfordkaai en kan doorlopend worden bezocht tussen 10 en 17 uur. De bemanningsleden bieden zelfs een gratis rondleiding aan.

Naast het schip aan de Kleine Kaai plaatst Temse Tussen de Torens dit jaar een zomerbar. “We willen op deze manier de twee evenementen aan elkaar koppelen”, zegt de schepen.

Uit Het Nieuwsblad 23 augustus 2023

Temse pioniert met warmteplan

Onze gemeente is één van de vijf pioniers die met ondersteuning van Netwerk Klimaat een lokaal warmteplan opmaakten.

In juni 2022 werden door het VVSG Netwerk Klimaat 5 begeleidingstrajecten opgestart voor de opmaak van lokale warmteplannen. Temse was er één van. Het gaat om een intensief traject van meer dan een jaar. Eind februari 2024 werd het lokaal warmteplan van Temse goedgekeurd.

Rechtstreekse lijn met de burgemeester: Hugo Maes, 2 jaar burgemeester!

Temse lanceert campagne om onthaalouders te zoeken

Kinderopvang vinden blijft voor vele jonge ouders een grote uitdaging. De kinderopvang kampt met een personeelstekort. Dat is ook in Temse zo. Daarom lanceren we een campagne om extra onthaalouders aan te werven.