Subsidie om fietsinfrastructuur aan te pakken

Philip Himpe

Waregem kan een subsidie van 867 000 euro binnenhalen om de fietsinfrastructuur op vier plaatsen aan te pakken. Die subsidie kadert in het Kopenhagenplan van de Vlaamse regering om werken op of aan gemeentelijke fietswegen te helpen financieren.

Vlaanderen legt 1 euro bij voor elke 2 euro die lokale besturen investeren in fietsinfrastructuur op of aan gemeentelijke wegen. Er werd in totaal 150 miljoen euro aan subsidies voorzien om te verdelen over de 300 Vlaamse steden en gemeenten. Waregem staat met 867 000 euro op de vijftiende plaats op de lijst van de Vlaamse steden en gemeenten.

Vier projecten
Het Waregemse stadsbestuur diende vier haalbare projecten in, die tegen eind 2025 afgewerkt moeten zijn. Daarvoor werd al een unieke verantwoordingsnota opgemaakt.
§  In de Wortegemseweg, tussen de Keizerstraat en de Flanders-Fieldweg, worden de fietspaden helemaal vernieuwd.
§  Het project in de Kwadestraat kadert in een volledige heraanleg van de wegenis, inclusief rioleringswerken. Dit in samenwerking met Aquafin.
§  Om de deelgemeenten Desselgem en Sint-Eloois-Vijve met elkaar te verbinden, komt er in de Schoendalestraat een volledig nieuwe fietsinfrastructuur.
§  Aan Beveren-Trakel, tussen de Grote Heerweg en de Leie, komt ook een nieuwe fietsinfrastructuur, namelijk karrensporen met een tractorsluis.

Naast de subsidie voor deze projecten, met bijhorende eigen investeringen, kan Waregem ook rekenen op heel wat andere subsidies om de fietsinfrastructuur aan te pakken. Zo is er bijvoorbeeld het Fietsfonds van de provincie, waar onder meer het project in de Franklin Rooseveltlaan en de functionele fietsroute op de oude spoorwegbedding richting Anzegem onder vallen. Maar er zijn ook nog subsidies voor gewestwegen en veilige schoolomgevingen.

Met al deze projecten en investeringen bewijst het Waregemse stadsbestuur dat er volop ingezet wordt op veilige fietspaden en een veilige fietsomgeving.

Sterrenregister is hart onder de riem voor ouders van sterrenkindjes

Ouders die een kind verliezen na een zwangerschap van minder dan 140 dagen, kunnen wettelijk geen aangifte doen van hun zoon of dochter. Daarom is er vanaf nu in Waregem ook een sterrenregister. Het register is er voor sterrenkindjes ongeacht de duur van de zwangerschap.

Claus Belevingsexpo brengt Hanengevecht digitaal tot leven

Met de steun van Toerisme Vlaanderen vormt de Claus Belevingsexpo vanaf vandaag de absolute blikvanger van het Clausjaar in de pittoreske kerk van Sint-Eloois-Vijve. Het befaamde meesterwerk ‘Hanengevecht’ komt er digitaal tot leven aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je nog tot 22 september in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte ‘Hanengevecht’.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen Frieda De Vos als Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren brengt elk jaar vele duizenden buren samen, gewoon op straat of bij een lekkere barbecue. Een initiatief dat ook in Waregem veel succes kent, want dit jaar schreven zich maar liefst 64 buurten in voor het gratis promopakket. Dit keer werd Frieda De Vos verkozen als Buur van het Jaar. Zij werd uitgebreid in de bloemetjes gezet.