Straatverlichting in Waregem weer aan vanaf eind augustus

Margot Desmet

Vanaf eind augustus gaat de straatverlichting in Waregem weer aan. Het stadsbestuur en netbeheerder Fluvius kwamen tot een akkoord om de verlichting ook na 23.00u. tijdens de week aan te leggen. Tegen midden september zou alle straatverlichting opnieuw moeten werken.

Net zoals in vele andere Vlaamse steden en gemeenten besliste het stadsbestuur vorig jaar om vanaf
10 oktober 2022 de straatverlichting te doven tussen 23.00u. en 4.30u., behalve op vrijdag en zaterdag. Deze beslissing werd genomen in het kader van de energiecrisis om zo de energiekosten terug te dringen en te beheersen. In totaal werden 296 elektriciteitscabines aangepast door Fluvius: 170 in Waregem, 34 in Beveren-Leie, 48 in Desselgem, 22 in Sint-Eloois-Vijve en 22 op de gewestwegen.

Straatverlichting blijft binnenkort branden
Ruim acht maanden later lijkt de piek van de energiecrisis achter de rug en stabiliseren de energieprijzen. Hoewel het doven van de straatverlichting volgens de politie niet leidde tot meer incidenten heeft het stadsbestuur oren naar het onveiligheidsgevoel van haar inwoners. Daarom beslist het stadsbestuur nu om de straatverlichting ook ’s nachts weer aan te leggen.

De planning daarvoor ligt in handen van Fluvius. De straatverlichting opnieuw aanleggen vereist echter technische aanpassingen en zal gefaseerd gebeuren. Het stadsbestuur en Fluvius mikken om tegen eind augustus de eerste straatlichten opnieuw aan te leggen, tegen midden september zouden alle lichten weer de ganse nacht blijven branden. Daarnaast vraagt de stad aan Fluvius om de huidige straatverlichting zo snel mogelijk om te schakelen naar energiezuinige en dus milieuvriendelijke ledverlichting.

Sterrenregister is hart onder de riem voor ouders van sterrenkindjes

Ouders die een kind verliezen na een zwangerschap van minder dan 140 dagen, kunnen wettelijk geen aangifte doen van hun zoon of dochter. Daarom is er vanaf nu in Waregem ook een sterrenregister. Het register is er voor sterrenkindjes ongeacht de duur van de zwangerschap.

Claus Belevingsexpo brengt Hanengevecht digitaal tot leven

Met de steun van Toerisme Vlaanderen vormt de Claus Belevingsexpo vanaf vandaag de absolute blikvanger van het Clausjaar in de pittoreske kerk van Sint-Eloois-Vijve. Het befaamde meesterwerk ‘Hanengevecht’ komt er digitaal tot leven aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je nog tot 22 september in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte ‘Hanengevecht’.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen Frieda De Vos als Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren brengt elk jaar vele duizenden buren samen, gewoon op straat of bij een lekkere barbecue. Een initiatief dat ook in Waregem veel succes kent, want dit jaar schreven zich maar liefst 64 buurten in voor het gratis promopakket. Dit keer werd Frieda De Vos verkozen als Buur van het Jaar. Zij werd uitgebreid in de bloemetjes gezet.