Sterrenregister voor alle sterrenkindjes

Gerlinde Hublin

Om de ouders van sterrenkindjes een hart onder de riem te steken, besliste gemeente & ocmw Zoersel - in navolging van Oostende, Brugge en Gent - om vanaf 1 november te starten met een sterrenregister.

Volgens de huidige wetgeving kunnen sterrenkindjes niet worden opgenomen in het geboorteregister en kunnen ze pas een (voor)naam krijgen en worden opgenomen in het overlijdensregister vanaf een zwangerschap van minstens 140 of 180 dagen.
“In het kunnen alle stilgeboren kindjes, ongeacht de duur van de zwangerschap en ongeacht wanneer de stilgeboorte plaatsvond, geregistreerd worden”, vertelt schepen Katrien Schryvers, “Deze aangifte is niet verplicht, heeft geen juridische gevolgen en is dus louter symbolisch, maar voor sommige ouders wel heel belangrijk. Op deze manier willen we immers erkenning geven aan het kindje. Dat kan ouders helpen om het verlies te verwerken.”

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.

Eén duidelijk en vernieuwd reglement voor alle voordelen van de Z-pas

Sinds september 2014 hebben Zoerselaars met een beperkt inkomen recht op een Z-pas. Daarmee krijgen ze verschillende kortingen.