Stemmen en volmachten

Stephanie Reymen

Op 9 juni stappen we met zijn allen naar de stembus. We kiezen er deze keer voor het Vlaams Parlement, de federale Kamer en het Europees Parlement. Maar hoe zit dat weer met stemmen? En wat als je iemand een volmacht wil geven? We leggen het je graag uit.

Stemmen

• Stemmen doe je via de kiesbrief die je met de post kreeg.
  • Een stem is enkel geldig als je binnen eenzelfde lijst (partij) kiest voor een:
    • Lijststem: je brengt een stem uit in het vak bovenaan de lijst door het bolletje aan te duiden onder de naam van de partij.
    • Naamstem: je brengt stemmen uit voor alle personen waarvoor je wil stemmen door het bolletje aan te duiden naast de personen die je kiest (je kan binnen eenzelfde lijst zoveel namen aanduiden als je wil).

Volmachten

Je kan iemand een volmacht geven om in jouw plaats te gaan stemmen om volgende redenen:

• Ziekte of handicap: bevestiging door de huisarts vereist.
  • Professionele reden: bevestiging door werkgever vereist; bij zelfstandige activiteit bevestiging door (afgevaardigde van) de burgemeester vereist.
  • Studie: bevestiging door de school vereist.
  • Vrijheidsberoving: bevestiging door penitentiaire instelling vereist.
  • Activiteiten in het kader van geloof of overtuiging: bevestiging door organisator van de activiteit vereist.
  • Verblijf in het buitenland: bevestiging door (afgevaardigde van) de burgemeester vereist.

Indien je een bevestiging van de (afgevaardigde van) burgemeester nodig hebt, maak je daarvoor een afspraak in het gemeentehuis.

Op de verkiezingsdag ga je als volmachtdrager eerst zelf stemmen. Je gaat met je afgestempelde oproepingsbrief naar het stembureau van de volmachtgever en brengt je stem uit.

Een kiezer kan slechts één volmacht uitoefenen.

Via de website van de gemeente Laakdal vind je alle nodige documenten voor volmachten terug:

Nieuws uit Laakdal

Klikpunt in Laakdal

Volwassenonderwijs Kempen opent een ’Klikpunt’ in de bibliotheek van Laakdal. Volwassenen kunnen er terecht met digitale vragen en vragen over leren.

Sanering van de Grote Laak

In september 2023 startten de saneringswerken aan de Grote Laak op Laakdals grondgebied. Er gaat een hele geschiedenis aan deze sanering vooraf. De vervuiling van de Laak gaat immers terug tot de jaren ’60 van de vorige eeuw. We leggen je in dit artikel uit hoe het zo lang heeft kunnen duren vooraleer er iets aan de vervuiling gedaan werd. De meerderheid van de Laakdalse inwoners heeft de Grote Laak immers nooit gekend als zuivere rivier. We gingen op gesprek bij Ludo Helsen, die zich, vanuit zijn functie als eerste burgemeester van Laakdal en later vanuit zijn functie bij Pidpa, inzette om iets aan deze vervuiling te doen.

Verkiezingsuitslag

Als cd&v Laakdal kenden we enkele spannende maanden. Maar liefst twee van onze Laakdalse cd&v-ers kwam op tijdens de afgelopen verkiezing. Tine stond op de derde plaats voor de federale lijst voor de Kamer en Chiel was de zesde opvolger voor het Vlaams Parlement. Dat ze beide een sterke campagne gevoerd hebben, staat buiten kijf. De resultaten spreken dan ook voor zich.