Stadsbestuur reikt hand naar enthousiaste handelaars met campagne Zet koers naar Waregem

Margot Desmet

Waregem groeide de laatste jaren uit tot een levendige trekpleister voor jong en oud. Dankzij de sterke handelszaken in het stadscentrum en de heropening van winkelcentrum Het Pand geniet je er van een mooi aanbod. En er blijven nog mooie opportuniteiten over voor een nieuwe lichting enthousiaste handelaars. Samen met De Profploeg, gesubsidieerd door Vlaio, zette het stadsbestuur de campagne Zet koers naar Waregem op touw.

Tot 17 000 euro aan subsidies en premies

Om een extra duwtje in de rug te geven, voorziet de stad een optimale ondersteuning en uitgebreide subsidiëring voor de kersverse uitbaters. Schepen van Lokale Economie Kristof Chanterie: “Starters kunnen in Waregem aanspraak maken op maximaal 17 000 euro aan premies. Dankzij een nieuwe kernversterkende premie en een uitbreiding van de subsidie voor gevelrenovatie kunnen we nog meer ondernemers helpen. Door deze aanpassingen breiden we de subsidiemogelijkheden ook in de deelgemeenten uit.”

Het overzicht van de premies:

Starterspremie

Bestemd voor de promotie en marketing van de nieuwe zaak

1 000 euro

Leegstandspremie

Bestemd voor handelaars die een pand betrekken dat minstens zes maanden leeg stond

1 000 euro

Kernversterkende premie

NIEUW

Bestemd voor de uitbouw van de zaak, met unieke factor dat de premie enkel kan worden besteed bij Waregemse handelaars en/of ondernemers

3 000 euro

Subsidie gevelrenovatie

UITBREIDING

Bestemd voor de verfraaiing van handelspanden, sinds augustus ook van toepassing in het secundaire kernwinkelgebied (buiten de Waregemse kern)

12 000 euro

Totaal

17 000 euro

Eigenaars bieden starters een Start in Galop

Naast deze financiële stimulans voor starters treedt het stadsbestuur ook in dialoog met de eigenaars van beschikbare panden in het centrum. “De eigenaars zijn belangrijke stakeholders in de verdere ontwikkeling van onze handelskernen”, bevestigt schepen Kristof Chanterie. “Onze oproep aan hen is simpel: bied starters een Start in Galop door een verlaagde huurprijs in het eerste jaar. We kregen ondertussen dat engagement van meerdere eigenaars.”

Samen met de subsidies krijgen starters zo alle mogelijkheden om hun zaak op te starten en uit te bouwen. De volledige campagne vindt u terug op www.zetkoersnaarwaregem.be.

Getuigenissen van handelaars die voor Waregem kozen en/of die van de steunmaatregelen konden genieten.

* Als geboren Desselgemnaar kriebelde het altijd al om naar onze stad terug te keren. We openden in 2022 de deuren van D’Origine Waregem. Samen met de automaten op strategische plaatsen, een atelier waar we workshops aanbieden en onze webshop zijn we klaar voor de toekomst. Maar toch… onze winkel in Waregem voelt nog steeds als thuiskomen! – Stijn Declerck, zaakvoerder D’Origine Chocolaterie (Het Pand Waregem)

* Enkele jaren geleden was onze viswinkel toe aan vernieuwing. We hielden resoluut vast aan ons pand in hartje Waregem en kozen voor een grondige renovatie en uitbreiding. We maakten gebruik van de subsidie voor gevelrenovatie, waardoor we onze klanten sinds deze zomer opnieuw kunnen ontvangen in een pand waar ambacht en beleving centraal staan. We zullen nieuwe buren met dezelfde motivatie dan ook met open armen ontvangen. – Maxim Dedeystere, zaakvoerder Vishandel Dedeystere (Stormestraat, Waregem)

* We kozen in 2017 voor een handelspand met geschiedenis. Om de brug te bouwen naar de toekomst, is ons pand aan een renovatie toe. Dankzij de uitgebreide subsidiemogelijkheden in Waregem en de deelgemeenten kregen we een duwtje in de rug. Binnenkort krijgt onze gevel dan ook een facelift, waardoor we onze klanten nog royaler kunnen ontvangen. – Liselotte Algoet, Maison Rose (Liebaardstraat, Desselgem)

* Als jonge ondernemers voelden we al snel dat we in Waregem moesten zijn. De dynamiek in deze stad overtuigde ons in 2018 om frituur Statie 68 te openen. Een succesverhaal, waardoor we deze zomer geen moment twijfelden om onze modezaak Fierte in de Stormestraat te vestigen. Hier valt altijd iets te beleven en we zijn meer dan ooit overtuigd van de sterkte van deze stad. - Megan Desmet & Anton Anrys, Statie 68 (Stationsstraat, Waregem) en Fierte (Stormestraat, Waregem)

* Ook na 30 jaar geloven we nog steeds dat Waregem alle troeven biedt voor een bloeiende handelszaak. Uiteraard komt niets vanzelf, maar een goede service wordt steeds beloond door de trouwe Waregemse klant. Bouw jij binnenkort mee aan de unieke beleving in onze winkelstad? - Hans Maddelein, zaakvoerder Pearle Opticiens (Stormestraat, Waregem) & voorzitter handelaarsvereniging Winkelen in Waregem

Waregem haalt label Kindvriendelijke Stad binnen

Waregem mag zich de komende zes jaar Kindvriendelijke Stad noemen. Het felbegeerde label wordt uitgereikt door Bataljong, dat een stuurgroep van veertien organisaties leidt. De stad Waregem ontving het label op maandag 24 juni uit handen van Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens.

Regenboogbrug en middenplein zorgen voor metamorfose Regenboogpark

Op vrijdag 21 juni werden de nieuwe Regenboogbrug en het middenplein aan de Zuiderlaan feestelijk geopend. De nieuwe Regenboogbrug doet haar oorsprong alle eer aan en werd gerenoveerd met een flinke knipoog naar het WK wielrennen van 1957. De vernieuwde brug en middenplein maken deel uit van de metamorfose van het Regenboogpark dat een groene verbinding vormt van de Zuiderlaan tot aan Het Pand.

Gratis zonnecrème voor jeugdwerk

Ter preventie van huidkanker wil de stad jeugdverenigingen en speelpleinwerkingen ondersteunen bij veilig zonnen. Daarom koopt de stad zonnecrème aan in handige verpakkingen, zodat de Waregemse jeugd deze zomer optimaal beschermd is tegen de zon. Vaak hebben kinderen immers geen zonnecrème mee op kamp of geraken ze die kwijt. De stad komt tussen om te vermijden dat het jeugdwerk voor alle kosten moet opdraaien. De hoeveelheid zonnecrème die ter beschikking wordt gesteld, wordt berekend op basis van de grootte van de vereniging of speelpleinwerking.