Stad werkt mee aan campagnes ‘Airkoe’ en ‘Boom zoekt tuin’

Margot Desmet

In het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact, met daaraan gekoppeld het bomenplan, stapt Waregem mee in twee publiekscampagnes. Beide campagnes worden voor de helft door Stadlandschap Leie en Schelde bekostigd en voor de andere helft door het stadsbestuur.

o De campagne ‘Airkoe’ zorgt voor promotie voor weidebomen. Deze zorgen voor verkoeling van dieren en zijn een opsteker voor de natuur. Landbouwers kunnen één of meerdere bomen bestellen. Het Stadlandschap Leie en Schelde coördineert de actie en zorgt voor promomateriaal, aankoop en aanplant van de bomen.

o Voor de campagne ‘Boom zoekt tuin’ organiseert Stadlandschap Leie en Schelde een infoavond in het stadhuis over waar bomen te plaatsen, wat de voordelen zijn… Op het einde van de avond kan er een boom besteld worden. De bomen worden geleverd op een centrale plaats in de stad en moeten afgehaald worden. De eigenaar moet zelf instaan voor de aanplant in zijn tuin.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.