Stad start samenwerking met drie sportclubs richting rookvrije sportterreinen

Margot Desmet

Nadat alle speelterreinen in Waregem in 2019 rookvrij werden, zetten nu ook drie sportclubs de stap naar een rookvrij sportterrein. SV Zulte Waregem, KWS Desselgem en KSK Beveren-Leie zullen aan alle leden en bezoekers vragen om niet meer te roken in het zicht van kinderen. Dit kadert binnen het nationale project Generatie Rookvrij.

Elke week beginnen in België honderden kinderen te roken. Confronterend, niet? Daarom steunt Waregem de actie Generatie Rookvrij en werden we pilootstad binnen het project. Generatie Rookvrij wil een brede beweging opstarten met mensen en organisaties die ijveren voor een samenleving waar niemand nog (over)lijdt aan de gevolgen van roken en meeroken. Een samenleving waarin we kinderen en jongeren beschermen tegen de verleiding om te beginnen roken en verslaafd te geraken. Het doel? Een eerste rookvrije generatie creëren. Kinderen en jongeren hebben het recht om rookvrij op te groeien.

Waarom?
Kinderen en jongeren spiegelen zich aan hun voorbeelden. Ze kopiëren gedrag. Als kinderen of jongeren (jong)volwassenen zien roken, dan wekt dat de indruk dat roken een normaal onderdeel van het leven is, in plaats van een dodelijke verslaving. Daarom wil Generatie Rookvrij zoveel mogelijk omgevingen waar veel kinderen en jongeren komen rookvrij maken. Zo wordt rookvrij de nieuwe norm. Dat maakt hen weerbaarder om later zelf niet te roken. Het is een strategie die er mee voor zorgt dat kinderen en jongeren van de sigaret afblijven.

De gezondheidsschade door passief roken, is veel groter in binnenruimtes dan in de buitenlucht. Toch mogen we ook het effect van sigarettenrook in de buitenlucht niet onderschatten. Wanneer kinderen of jongeren zich op een korte afstand van een brandende sigaret bevinden, kan dat hun gezondheid schaden.

Rookvrije omgevingen zijn plaatsen waar kinderen en jongeren zich veilig en gezond kunnen amuseren: weg met de vieze rook, weg ook met het risico op brandwonden of peuken die door kinderen worden opgepakt en in de mond gestopt. Vrienden ontmoeten, samen ravotten en sporten is veel fijner in een rookvrije omgeving.

Daarom!
Daarom maken SV Zulte Waregem, KWS Desselgem en KSK Beveren-Leie, samen met Waregem Sport en stad Waregem, hun sportterreinen rookvrij. Zij zullen aan alle leden, trainers, supporters… vragen om de jonge voetballers hun sport rookvrij te laten beoefenen. Mensen die toch willen roken, worden gevraagd dat enkel uit het zicht van kinderen en jongeren te doen. Zo dragen we samen bij aan een rookvrije generatie, waarin alle kinderen rookvrij kunnen opgroeien en geen enkel kind nog begint te roken.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.