Samenwerkingsovereenkomst met NMBS over stationsparking

Margot Desmet

Het schepencollege gaf op woensdag 25 oktober groen licht om een samenwerkingsovereenkomst met NMBS over de stationsparking ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. Als de overeenkomst wordt goedgekeurd, zal NMBS de parking op werkdagen ’s avonds gratis openstellen en in het weekend de hele dag. Ook bij grote evenementen zou de parking gebruikt kunnen worden. In ruil daarvoor moet de stad instaan voor het onderhoud van de parking.

In de samenwerkingsovereenkomst toont NMBS zich bereid om de parking gratis open te stellen op weekdagen tussen 19.00u. en 7.00u. en op zaterdag, zondag en feestdagen de hele dag. Bijkomend kan de parking maximaal vijf keer per jaar gebruikt worden voor openbare evenementen die gratis zijn. In ruil daarvoor engageert de stad zich om de parking te onderhouden en die tijdens de winter sneeuw- en ijsvrij te maken.

Altijd ticket nemen en valideren

Bij het inrijden van de parking zal elke gebruiker nog steeds een ticket moeten nemen. Als je langer dan 15 minuten parkeert, zal je het ticket altijd moeten valideren aan de betaalzuil vooraleer je kan uitrijden, ook als je parkeert tijdens de gratis momenten. Wie minder dan 15 minuten parkeert, neemt wel een ticket maar hoeft dat niet te valideren. Het kiss & ride-systeem blijft dus bestaan.

Parkeerdruk verlagen
Door het gratis openstellen van de stationsparking zou de parkeerdruk voor bewoners in de stationsomgeving merkbaar kunnen verlagen. Het nemen en valideren van een ticket is misschien een praktisch ongemak, maar een vrije parkeerplek is zo goed als gegarandeerd. Ook bij events is de stationsparking een handige parkeerhaven van waaruit je snel in het centrum staat.

De samenwerkingsovereenkomst staat op de agenda van de gemeenteraad van dinsdag 7 november.

Waregem haalt label Kindvriendelijke Stad binnen

Waregem mag zich de komende zes jaar Kindvriendelijke Stad noemen. Het felbegeerde label wordt uitgereikt door Bataljong, dat een stuurgroep van veertien organisaties leidt. De stad Waregem ontving het label op maandag 24 juni uit handen van Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens.

Regenboogbrug en middenplein zorgen voor metamorfose Regenboogpark

Op vrijdag 21 juni werden de nieuwe Regenboogbrug en het middenplein aan de Zuiderlaan feestelijk geopend. De nieuwe Regenboogbrug doet haar oorsprong alle eer aan en werd gerenoveerd met een flinke knipoog naar het WK wielrennen van 1957. De vernieuwde brug en middenplein maken deel uit van de metamorfose van het Regenboogpark dat een groene verbinding vormt van de Zuiderlaan tot aan Het Pand.

Gratis zonnecrème voor jeugdwerk

Ter preventie van huidkanker wil de stad jeugdverenigingen en speelpleinwerkingen ondersteunen bij veilig zonnen. Daarom koopt de stad zonnecrème aan in handige verpakkingen, zodat de Waregemse jeugd deze zomer optimaal beschermd is tegen de zon. Vaak hebben kinderen immers geen zonnecrème mee op kamp of geraken ze die kwijt. De stad komt tussen om te vermijden dat het jeugdwerk voor alle kosten moet opdraaien. De hoeveelheid zonnecrème die ter beschikking wordt gesteld, wordt berekend op basis van de grootte van de vereniging of speelpleinwerking.