Roeselare zet strijd tegen invasieve exoten verder

Publicatiedatum

Auteur

Stephanie Davidts

Deel dit artikel

Tijdens de gemeenteraad van 23 september stelde gemeenteraadslid Thierry Bouckenooghe (cd&v) een vraag over de bestrijding van invasieve exoten in Roeselare.

“Invasieve exoten zijn geen ver-van-ons-bedshow meer. Ze groeien, kruipen en vliegen ook in onze eigen wijken en vormen een bedreiging voor biodiversiteit, infrastructuur en soms ook de volksgezondheid,” aldus Bouckenooghe. Hij verwees onder meer naar de reuzenberenklauw, de Aziatische hoornaar, de muskusrat, de tijgermug en de Japanse duizendknoop.

Schepen Francis Debruyne lichtte de aanpak toe. Voor de muskusrat werkt de stad samen met het provinciaal regionaal rattencomité. Resultaat: Roeselare is vandaag muskusratvrij. De reuzenberenklauw, die verplicht moet bestreden worden, wordt aangepakt door gespecialiseerde externe partijen. Meldingen van inwoners worden geregistreerd via het provinciale meldpunt. De Japanse duizendknoop, sinds kort op de Europese bestrijdingslijst, wordt actief onder controle gehouden om verspreiding te voorkomen. Voor de Aziatische hoornaar ligt de bevoegdheid bij de dienst Vespa-Watch. De tijgermug werd nog niet gespot in onze omgeving. Verder wordt ook werk gemaakt van de bestrijding van de zeer giftige doornappel.

Daarnaast benadrukte de schepen dat ook het Agentschap Natuur en Bos en de provincie hun rol opnemen voor bossen, domeinen en waterlopen. “Alleen door samenwerking tussen stad, provincie en Vlaamse diensten kunnen we de impact beperken,” aldus Debruyne.

Raadslid Bouckenooghe besloot met een dankwoord aan de groendienst: “Hun geslaagde acties in de strijd tegen invasieve exoten verdienen onze waardering.”

 

Aanvulling 9 oktober:

Wat de doornappel betreft, werd begin oktober bekend dat Mirom deze veilig kan verwerken in haar verbrandingsinstallatie. De plant is immers giftig, snel woekerend en moeilijk te bestrijden: enkel verbranding kan de plant vernietigen. Inwoners kunnen de doornappel voortaan kwijt via de restafvalzak (kleine hoeveelheden) of in speciale containers op de recyclageparken. Zie je de plant in je tuin of op een veld? Verwijder ze dan voorzichtig met wortel, draag handschoenen en breng het afval naar Mirom — zo help je mee de verspreiding te stoppen.

Roeselare nieuws

“Lokaal Signaal” voor sterk sociaal beleid

Roeselare is één van de acht gemeenten die deelnemen aan Lokaal Signaal, een pilootproject van de VVSG dat lokale sociale organisaties sterker wil ondersteunen. Het project geeft eerstelijnswelzijnswerkers een gebruiksvriendelijke digitale tool om maatschappelijke problemen die zij op het terrein vaststellen, snel en gestructureerd te signaleren aan het lokale bestuur.

Digitale uitdagingen bij de eID van 75‑plussers

Tijdens de gemeenteraad van 30 maart 2026 stelde cd&v‑raadslid Ria Vanzieleghem een mondelinge vraag over de keerzijde van de elektronische identiteitskaart (eID) voor 75‑plussers.

 

 

Waterstanden en transparantie

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2026 stelde raadslid Thierry Bouckenooghe een mondelinge vraag over waterstanden en transparantie in Roeselare. Aanleiding was de bezorgdheid die bij inwoners ontstond tijdens de voorbije winter, toen aanhoudende regenval op verschillende momenten voor ongerustheid zorgde. In dergelijke periodes is duidelijke, transparante en bij voorkeur realtime informatie van groot belang om inwoners correct te informeren en hun gevoel van veiligheid te versterken.