Roeselare zet extra in op veiligheid van medewerkers Welzijnshuis

Publicatiedatum

Auteur

Stephanie Davidts

Deel dit artikel

Tijdens de gemeenteraad bracht CD&V-gemeenteraadslid Sander Braeye het thema veiligheid van de medewerkers van het Welzijnshuis onder de aandacht.
Aanleiding waren recente incidenten in andere steden waarbij maatschappelijk werkers bedreigd of zelfs het slachtoffer werden tijdens hun werk.

“Onze medewerkers komen dagelijks in contact met kwetsbare mensen en soms ook met moeilijke situaties,” zegt Braeye. “Het is belangrijk dat zij hun job kunnen doen in een veilige omgeving – aan de balie, op kantoor of tijdens huisbezoeken. Daarom vraag ik me af hoe Roeselare de bestaande veiligheidsprotocollen evalueert en versterkt.”

Schepen van Welzijn Bart Wenes benadrukte dat veiligheid van medewerkers een topprioriteit is binnen het Welzijnshuis.

“We hanteren een beleid van nultolerantie voor elke vorm van agressie of grensoverschrijdend gedrag,” aldus Wenes. “Ons veiligheidsbeleid rust op vier pijlers: preventie, interventie, reactie en nazorg. We doen er met andere woorden alles aan om problemen te voorkomen, we weten wat te doen als het misloopt en we zorgen voor onze medewerkers. Dit staat uitgeschreven in een protocol dat regelmatig een update krijgt.”

Het protocol wordt gegeven aan nieuwe medewerkers en iedereen die met cliënten werkt volgt verplicht een opleiding over hoe om te gaan met agressie, gesprekstechnieken en assertiviteit. Leidinggevenden leren hoe ze gepaste nazorg kunnen bieden na ingrijpende situaties.  

Voor huisbezoeken gelden strikte veiligheidsafspraken en voorzorgsmaatregelen, met nadruk op overleg en veiligheid. Zo wordt in samenspraak met de leidinggevende beslist als een bezoek kan plaatsvinden, al dan niet met de steun van een collega of de politie. Daarnaast houden ze ook steeds hun steeds opgeladen gsm bij (met een actieve 112-app & locatietracering). Medewerkers krijgen ook concrete tips om een huisbezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen  en slechtnieuwsgesprekken worden niet tijdens een huisbezoek gevoerd.

Daarnaast wordt ook technisch geïnvesteerd: aan de balie is steeds een veiligheidsagent aanwezig, de infrastructuur wordt beveiligd met veiligheidsglas en alarmknoppen. In 2026 worden de gesprekslokalen verder vernieuwd met extra veiligheidsvoorzieningen, zoals discrete noodknoppen gekoppeld aan een alarmsysteem dat een veiligheidsagent verwittigt. Op termijn komen er ook meeluisterfuncties en mobiele alarmknoppen.

“Wie zorgt voor anderen, verdient zelf veiligheid,” besluit Wenes. “We willen dat elke medewerker zijn werk kan doen met een gerust hart – vandaag en morgen.”

Met deze aanpak blijft OCMW Roeselare inzetten op een veilige, respectvolle werkomgeving, waar medewerkers hun belangrijke maatschappelijke rol kunnen opnemen met vertrouwen en zekerheid.

 

Roeselare nieuws

“Lokaal Signaal” voor sterk sociaal beleid

Roeselare is één van de acht gemeenten die deelnemen aan Lokaal Signaal, een pilootproject van de VVSG dat lokale sociale organisaties sterker wil ondersteunen. Het project geeft eerstelijnswelzijnswerkers een gebruiksvriendelijke digitale tool om maatschappelijke problemen die zij op het terrein vaststellen, snel en gestructureerd te signaleren aan het lokale bestuur.

Digitale uitdagingen bij de eID van 75‑plussers

Tijdens de gemeenteraad van 30 maart 2026 stelde cd&v‑raadslid Ria Vanzieleghem een mondelinge vraag over de keerzijde van de elektronische identiteitskaart (eID) voor 75‑plussers.

 

 

Waterstanden en transparantie

Tijdens de gemeenteraad van 2 maart 2026 stelde raadslid Thierry Bouckenooghe een mondelinge vraag over waterstanden en transparantie in Roeselare. Aanleiding was de bezorgdheid die bij inwoners ontstond tijdens de voorbije winter, toen aanhoudende regenval op verschillende momenten voor ongerustheid zorgde. In dergelijke periodes is duidelijke, transparante en bij voorkeur realtime informatie van groot belang om inwoners correct te informeren en hun gevoel van veiligheid te versterken.