Recreatie- en speelzone Sint-Eloois-Vijve gelauwerd tijdens Openbaargroen-awards

Margot Desmet

De stad viel tijdens de Openbaargroen-awards 2023 in de prijzen met het project rond de recreatie- en speelzone in de Emiel Clausstraat in Sint-Eloois-Vijve. Waregem sleepte in de wedstrijd van de Vereniging voor Openbaar groen (VVOG) de derde plaats in de wacht in de categorie Omgevingsgroen. De jury loofde de doordachte aanpak, waarbij de natuur de hoofdrol kreeg en waar biodiversiteit en waterbeheersing hand in hand gaan met beleving en recreatie.

Omdat voetbalclub Jong Vijve in 2021 een nieuw kunstgrasveld in gebruik nam, toverden de stad en Leiedal het vroegere grasveld om tot een open recreatie- en speelzone van 8000 m². Vandaag kunnen jong en oud er genieten van een looppiste, speeltoestellen en inheemse bomen en perken. Ook de buurtbewoners kregen inspraak bij de concrete inplanting en keuze van de speeltoestellen.

Natuurlijk speelparadijs met oog voor water
Door enkele structurele aanpassingen zoals de aanleg van wadi’s en het aanplanten van bomen en heesters werd de grasvlakte een natuurlijk speelparadijs met ook oog voor water. De jury was geïmponeerd door de onbetwiste hoofdrol die de natuur in deze parkzone speelt. De biodiversiteit en waterbeheersing gaan er hand in hand met beleving, recreatie en spelen. Een enorme troef voor zowel de voetbalclub als de buurtbewoners.

Dit project past perfect in het Waregemse speelruimteplan met de ambitie om in Waregem meerdere speelruimtes te creëren met een oppervlakte van meer dan 5000 m².

Park in de straat
Het is niet de eerste keer dat Waregem met zijn groenbeleid scoort op de Openbaargroen-awards. Ook vorig jaar vielen we in de prijzen met het project ‘Park in de straat’ in Nieuwenhove.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.