Recordjaar voor kampeerautoterrein Leiekamper

Margot Desmet

In 2023 mocht het kampeerautoterrein Leiekamper in Sint-Eloois-Vijve maar liefst 2217 bezoekers verwelkomen. Een recordjaar voor Leiekamper dat jaar na jaar meer bezoekers trekt.

Kampeerliefhebbers met een mobilhome kunnen sinds juni 2014 terecht op kampeerautoterrein Leiekamper in Sint-Eloois-Vijve. Het terrein bevindt zich aan de brug over de Leie. De site is 24 op 24 uur open en heeft plaats voor acht kampeerauto’s (mobilhomes). Maar liefst 2217 bezoekers vonden afgelopen jaar hun weg naar Leiekamper, een nieuw recordcijfer. Als we even inzoomen op de jaarcijfers zien we in drie jaar tijd meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers:

• 2020: 1095 bezoekers
  • 2021: 1981 bezoekers
  • 2022: 2038 bezoekers
  • 2023: 2217 bezoekers

Unieke ligging
Het succes van Leiekamper is wellicht te danken aan de unieke ligging. Wanneer je de trap aan de brug opgaat, kom je terecht in het centrum van Sint-Eloois-Vijve. Verse ontbijtkoeken of een gezellig restaurantje zijn dus op wandelafstand. Ook het centrum van Waregem ligt op een steenworp.

Bovendien hoef je niet op voorhand te reserveren, betaal je slechts 5 euro per dag en is er een vrijwillige opzichter die dagelijks een kijkje komt nemen. De stedelijke werkplaats gaat ook wekelijks langs om de vuilnisbakken leeg te maken en de netheid van het terrein te controleren.

Alternatieve kampeerplekken
Omdat de populariteit van Leiekamper blijft groeien, ging de stad op zoek naar privé-eigenaars die extra ruimte en goesting hebben om op hun privéterrein een gratis kampeerautoplaats aan te bieden. Het gaat om een parkeerplaats zonder extra faciliteiten, maar wel eentje waar de mensen met een kampeerauto veilig een nacht kunnen blijven staan. Je kan met je kampeerauto verblijven op deze gratis plekjes:

• Waregem, in het groen | 0472 54 78 99
  • Waregem, nabij een mooie waterplas | 0472 56 51 63
  • Desselgem, in het groen | 0478 45 56 99
  • Desselgem, nabij de Leie | 0496 40 06 09

Waregem haalt label Kindvriendelijke Stad binnen

Waregem mag zich de komende zes jaar Kindvriendelijke Stad noemen. Het felbegeerde label wordt uitgereikt door Bataljong, dat een stuurgroep van veertien organisaties leidt. De stad Waregem ontving het label op maandag 24 juni uit handen van Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens.

Regenboogbrug en middenplein zorgen voor metamorfose Regenboogpark

Op vrijdag 21 juni werden de nieuwe Regenboogbrug en het middenplein aan de Zuiderlaan feestelijk geopend. De nieuwe Regenboogbrug doet haar oorsprong alle eer aan en werd gerenoveerd met een flinke knipoog naar het WK wielrennen van 1957. De vernieuwde brug en middenplein maken deel uit van de metamorfose van het Regenboogpark dat een groene verbinding vormt van de Zuiderlaan tot aan Het Pand.

Gratis zonnecrème voor jeugdwerk

Ter preventie van huidkanker wil de stad jeugdverenigingen en speelpleinwerkingen ondersteunen bij veilig zonnen. Daarom koopt de stad zonnecrème aan in handige verpakkingen, zodat de Waregemse jeugd deze zomer optimaal beschermd is tegen de zon. Vaak hebben kinderen immers geen zonnecrème mee op kamp of geraken ze die kwijt. De stad komt tussen om te vermijden dat het jeugdwerk voor alle kosten moet opdraaien. De hoeveelheid zonnecrème die ter beschikking wordt gesteld, wordt berekend op basis van de grootte van de vereniging of speelpleinwerking.