Met cd&v Oost-Vlaanderen gaan we resoluut voor een Oost-Vlaanderen waar het goed om te wonen, werken, leven en ondernemen is. Gaan we samen voor het behoud van een volwaardig provinciaal bestuursniveau als onmisbare schakel tussen het lokale en het Vlaamse niveau. cd&v Oost-Vlaanderen staat klaar om zich verder in te zetten voor de toekomst van onze provincie. Samen voor een sterk Oost-Vlaanderen.
Economie en onderwijs als bouwstenen en motor van onze provincie
Een provincie waar het goed en veilig leven is
Een duurzame en solidaire provincie
Vanuit een sterk georganiseerd provinciaal bestuur
De afstand tussen de burger en het bovengemeentelijk bestuur in de deelstaten en de federale overheid blijft immers groot. Wij blijven er als cd&v van overtuigd dat de huidige bevoegdheden van de provinciebesturen het lokale belang en zijn (budgettaire) mogelijkheden overstijgen. Terwijl anderzijds deze bevoegdheden een belangrijk en specifiek regionaal karakter tonen die beter op dit belangrijke tussenniveau worden uitgeoefend, waar zij beter kunnen worden behartigd dan op het niveau van de deelstaten of van de federale overheid.
Deze bevoegdheden kunnen volgens onze visie beter worden uitgeoefend door een volwaardig en democratisch verkozen provinciaal beleidsniveau dan door een verzelfstandigd agentschap binnen het Vlaamse niveau of door deze verantwoordelijkheden, ook budgettair, door te schuiven naar de nu reeds overbevraagde diensten van onze steden en gemeenten. Een flexibel, democratisch verkozen en volwaardig regionaal bestuur is voor cd&v dé garantie om de regisserende rol van het streekbeleid en de gebiedsgerichte samenwerking blijvend en coherent uit te voeren.
Dit volwaardig regionaal bestuur mag geenszins een louter verlengstuk van andere overheden zijn. Een dergelijk bestuur kan echter alleen legitiem besturen als het over eigen middelen beschikt en daarover verantwoording aflegt. Belangrijke beslissingen, met een grote impact op ons allen, moeten volgens cd&v genomen worden door een duidelijke herkenbaar bestuur, dat door de bevolking zelf ter verantwoording kan worden geroepen. Eigen inkomsten liggen hiervan in het verlengde. Alleen een democratisch gelegitimeerd bestuur kan eigen inkomsten verwerven. Een provincie als regisseur van het regionaal beleid, gebaseerd op democratische vertegenwoordiging en verbinding met de gemeenten en de Vlaamse overheid, is het doel.
Waar dit zorgt voor efficiëntiewinst en besparingen, kunnen bepaalde taken van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in deze transparante en democratische structuur worden ingebed. Het betekent een blijvende, grote vereenvoudiging in het bestuurlijke landschap. Een kans om zowel het lokale bestuur en het Vlaamse beleid te versterken en ondersteunen, met bijzondere aandacht voor regionale verschillen. We treden tevens op als coördinator en facilitator van gebiedsgericht streekbeleid die rekening houdt met de eigenheid en identiteit van de verschillende regio’s. Of kort samengevat, samen gaan wij voor een sterk Oost-Vlaanderen voor de meer dan 1,5 miljoen Oost-Vlamingen die hier leven, werken, ondernemen en wonen.
cd&v Oost-Vlaanderen richt zich op het Oost-Vlaamse provinciale bestuursniveau op de volgende prioriteiten:
- cd&v Oost-Vlaanderen gaat resoluut voor een provincie waar er rechtszekerheid is voor al wie onderneemt en voor ons voedsel zorgt;
- cd&v Oost-Vlaanderen gaat resoluut voor een provincie die partner is van de lokale besturen;
- cd&v Oost-Vlaanderen gaat resoluut voor een provincie die zich wapent tegen wateroverlast en langdurige droogte
- cd&v Oost-Vlaanderen gaat resoluut voor een provincie met aandacht voor verkeersveiligheid, een vlotte (fiets)mobiliteit en een gezonde leefomgeving;
- cd&v Oost-Vlaanderen gaat resoluut voor een provincie met respect voor een duurzaamheid en een evenwichtig gebruik van de open ruimte en natuurgebieden;
- cd&v Oost-Vlaanderen gaat resoluut voor een provincie als partner van het middenveld en de talrijke organisaties die in onze provincie actief zijn;
- cd&v Oost-Vlaanderen gaat resoluut voor een provincie met extra aandacht voor de meest kwetsbaren in onze samenleving.
Concreet richt cd&v Oost-Vlaanderen zich op de volgende prioriteiten binnen de (grondgerichte) beleidsdomeinen waarop de provincie actief kan en wil zijn:
Economie en onderwijs als bouwstenen en motor van onze provincie
cd&v is voorstander van handelskernversterking door in te zetten op de strijd tegen winkelleegstand en het aantrekken van buurtwinkels en startende en creatieve ondernemers.
Bedrijventerreinen worden verduurzaamd en prioritair ingevuld indien ze verlaten zijn, teneinde open ruimte te sparen. Idem met de herbestemming van leegstaande hoeves mits vrijwaring van toekomstig agrarisch gebruik.
We helpen actief mee zoeken naar (buitenlandse) investeerders om tewerkstelling en economische welvaart te creëren. We werken daarvoor samen binnen de landsgrenzen, in Euregionaal verband en met verderaf gelegen landen.
De activiteiten in de haven van Gent (voortaan North Sea Port) en in de Waaslandhaven vormen grote werkgelegenheidspolen. Deze, maar ook andere industrieterreinen, worden op een meer duurzame manier verder ontwikkeld en bereikbaar gemaakt
Het korte-keten-principe en fair trade worden actief gepromoot. Promotie voor de lokale economie en voor de streekproducten zijn ook zichtbaar in het eigen aankoopbeleid.
Maar er moet ook ruimte beschikbaar zijn die ondernemingen toelaat om zich verder te ontwikkelen, ook voor land- en tuinbouwbedrijven opdat zij, in een goede verstandhouding met natuur en burger, lokaal voedsel en andere producten kunnen produceren.
Een studiedienst is noodzakelijk welke data verzamelt en analyseert en ten dienste staat van alle economische actoren.
Op vlak van economie zijn er diverse structuren bij de Provincie Oost-Vlaanderen: EROV (Economische Raad voor Oost-Vlaanderen), POM (Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij) en de dienst economie. cd&v pleit voor een behoud van deze diverse structuren. Ze hebben elk hun specialisatie (middenstand, uitbouw bedrijventerreinen, enz.). We opteren dat ze complementair werken en in nauw overleg met elkaar.
We maken mensen die niet of nog niet aan het werk zijn sterker via o.m. vorming, stages en begeleiding zodat zij op termijn wél betaalde arbeid kunnen opnemen, en realiseren zo een heus ‘doorstroombeleid’.
De provinciale proefcentra waar praktijkonderzoek gebeurt rond onder meer aardappelen, sierteelt en groenten worden verder ondersteund.
In het belang van een rendabele landbouw wordt volop ingezet op erosiebestrijding. Sinds jaren heeft de Provincie een Steunpunt Erosie dat opgevolgd wordt vanuit de Directie Leefmilieu in nauwe samenwerking met de Dienst Landbouw en Platteland die instaat voor de contacten met de boeren. De doelstellingen voor het Steunpunt Erosie blijven onze aandacht wegdragen, enerzijds voorkomen dat erosie optreedt en anderzijds de gevolgen van erosie beperken. Dit alles moet verder gebeuren in nauw overleg met gemeentebesturen en landbouwers. Zuid-Oost-Vlaanderen is in onze Provincie nu eenmaal één van de meest erosiegevoelige gebieden in Europa.
cd&v ijvert voor het verder aanbieden van het huidige hoogwaardige onderwijs waar iedereen gelijke kansen heeft en waar levenslang en levensbreed leren de volle aandacht krijgt.
Extra inspanningen gebeuren rond opleidingen in het kader van bepaalde knelpuntberoepen, waaronder de zorgberoepen. De methodiek van duaal leren krijgt de volle aandacht in overleg met de werkgeversfederaties.
Onderwijs blijft een kernfunctie voor het Provinciaal Onderwijs, inzonderheid naar het technisch onderwijs, beroepsonderwijs en volwassenenonderwijs. Van bij de start van het provinciaal onderwijs in 1959 was er aandacht voor een goede regionale spreiding. We blijven streven naar een kwaliteitsvol onderwijs dat behoeftendekkend is en betaalbaar blijft. Betaalbaarheid wil ook zeggen dat we blijven inzetten op kostenbeheersing. Behoeftendekkend wil niet automatisch zeggen dat we automatisch kant en klare technische talenten afleveren op vraag van werkgevers, maar wil zeggen dat we inspelen op de ruime noden van de samenleving. We willen niet enkel goede vakmensen afleveren maar vooral ook bewuste burgers die verantwoord kunnen participeren aan de brede samenleving.
Ons flankerend onderwijsbeleid blijft netoverschrijdende samenwerking met lokale actoren bevorderen.
Onze bestuur opleidingen in Paulo (Provinciale Academie voor Urgentiediensten en Lokale Overheden) werken met gemeentebesturen, veiligheidszones en andere partners aan een kwaliteitsvolle vorming. Daarbij wordt gestreefd naar een integratie van die opleidingen in de Vlaamse onderwijsstructuur waardoor het civiel effect, m.n. een erkend diploma dat ook breder inzetbaar is dan in de veiligheidsopleidingen, een streefdoel blijft.
Een aantal hervormingen moeten afgewerkt en gefinaliseerd worden, andere pilootprojecten verdienen eveneens een opstart.
De verplichte schaalvergroting en de daarmee gepaard gaande fusieoperaties in het Provinciaal Volwassenenonderwijs moeten verder in goede banen worden geleid waardoor we op termijn 3 grote clusters krijgen in respectievelijk de arrondissementen Gent-Eeklo, Dendermonde – Sint-Niklaas en Aalst-Oudenaarde.
Een provincie waar het goed en veilig leven is
cd&v is groot pleitbezorger van het STOP-principe: eerst ‘stappen’, dan ‘trappen’, vervolgens het ‘openbaar vervoer’ en tenslotte het ‘private personenvervoer’.
We leggen de focus op Koning Fiets. We werken in versneld tempo verder aan de aanleg van 600 km fietssnelweg. Ook de financiële ondersteuning van steden en gemeenten bij de aanleg van fietspaden is versterkt en zal worden aangehouden.
Naast infrastructuur leggen we ook een klemtoon op (het sensibiliseren rond) het gebruik van de transportmiddelen. Projecten als de Testkaravaan leveren daaraan een grote bijdrage. Veel meer mensen hebben zich op een alternatieve en duurzame manier verplaatst
Nog meer eigen personeel, van de centrale administratie en van de scholen, moet worden gestimuleerd om duurzaam naar het werk te komen.
cd&v streeft naar een omvorming van de Atlas der Buurtwegen naar een hedendaags netwerk door het buurtwegennetwerk projectmatig beter af te stemmen op de realiteit.
Het kan en mag niet zijn dat we afstevenen op een ‘vol’ Oost-Vlaanderen. Er moet met andere woorden de nodige aandacht gaan naar open ruimte, naar versterking van de dorpen en kleine gemeenten, naar nieuwe woonvormen,… opdat de groeiende bevolking toch nog een leefbaar Oost-Vlaanderen zou toelaten.
Dit zal allemaal worden opgenomen in en later geïmplementeerd vanuit de kernnota ‘Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’, welke samen met de steden en gemeenten in consensus zal opgemaakt worden en gedragen deelplannen zal uit voortvloeien.
De nieuwe woonvormen geven we volop kansen om hun concepten uit te proberen via een subsidieregeling. Ook het aanpassen van woningen voor een verouderende bevolking en betaalbaar wonen (via ondersteuning van sociale verhuurkantoren, aanvullende leningen voor renovaties, renovatieadvies aan huis,…) zijn prioritair.
Er moet ook verder ingezet worden op het plattelandsbeleid zodat de leefbaarheid en het sociaal weefstel in de landelijke gebieden versterkt worden. We willen dorpen opnieuw laten bloeien zonder daarbij de ruimtelijke kwaliteit in het gedrang te brengen. Het aanpakken van de lage woonkwaliteit, landschapselementen en gebouwen met landschapsbepalende waarde bewaren en een plaats geven in de huidige omgeving, het stimuleren van lokale handel en het aanpakken van (verkeers-)armoede zijn belangrijke uitdagingen.
Met haar provinciale domeinen bereikt het provinciebestuur tienduizenden mensen die zich veelal gratis of zeer goedkoop kunnen uitleven met de talrijke attracties en sportfaciliteiten. Een verdere uitbouw van de domeinen is daarom belangrijk.
cd&v vraagt dat ook mensen met een bescheiden inkomen kunnen genieten van het provinciaal (en bij uitbreiding van het gehele) vrijetijdsaanbod via het helpen oprichten van Rap-op-Stap-kantoren en het aanbieden van verlaagde tarieven voor bepaalde bevolkingsgroepen.
De vzw Toerisme Oost-Vlaanderen (TOV) ondersteunt de toeristische ondernemers in hun activiteiten. Dit gebeurt via opleidingen allerhande, via netwerking tussen alle betrokken actoren en via promotie van het bestaande aanbod in de provincie. TOV tracht met andere woorden de economische impact van het toerisme in Oost-Vlaanderen te maximaliseren.
Het in ere houden en/of herbestemmen van onroerend erfgoed kan een aantrekking vormen voor deze toeristen.
De burger kan beroep doen op erfgoedconsulenten die raad geven, collecties tijdelijk in erfgoeddepots in bewaring geven, subsidies ontvangen voor projecten of het herstellen van klein historisch erfgoed.
Onze toeristische troeven willen we verbinden via een wandel- en fietsknooppuntennetwerk.
Een duurzame en solidaire provincie
Iedereen heeft de morele plicht om als een goede rentmeester om te gaan met onze planeet. Daarom doet het provinciebestuur meer dan zijn duit in het zakje om naar een klimaatgezonde provincie te evolueren. Met het samen aankopen van bijvoorbeeld groene elektriciteit, zonnepanelen en isolatiemateriaal wil cd&v zoveel mogelijk burgers en bedrijven op een zorgeloze manier meenemen om de klimaatdoelstellingen te realiseren. Energieambassadeurs worden uitgestuurd om verder te sensibiliseren rond duurzame energie op diverse fronten.
Met het ‘windmolenplan’ is de provincie koploper in een ruimtelijk beleid waarbij de inplanting van windmolens op een geordende wijze en met betrokkenheid van de buurt gebeurt. Zo kunnen er zeker nog wat windmolens bijgeplaatst worden in onze provincie.
Ook een reductie van CO2-uitstoot door diverse alternatieven staat hoog aan de agenda, bijvoorbeeld via subsidies aan energieambassadeurs, via groepsaankoop groene stroom en aardgas, via de burgemeestersconvenanten, via een actieplan voor duurzame energie, enz.
Overstromingen leiden in veel gevallen tot menselijk leed. Het is daarom zeer belangrijk om alle waterlopen die worden beheerd door de provincie zeer consequent te onderhouden. In de watergevoelige regio’s dient verder werk gemaakt te worden van wachtbekkens om verder onheil te voorkomen en de dijken te herstellen en te verstevigen.
De provincie heeft een bijkomende rol op zich genomen inzake waterbeheer door een aanbod tot overname aan de gemeenten van een deel van de onbevaarbare waterlopen. Op die manier is op dit moment reeds meer dan 1600 km waterlopen in beheer van de provincie.
cd&v stelt dat dit aanbod moet hernieuwd worden aan de gemeenten en dat ook moet onderzocht worden of een goede afspraak kan gemaakt worden met de polderbesturen om ook die waterlopen onder het beheer van de provincie te brengen. Dat is de beste waarborg voor een integraal waterbeheer.
Hier komen nog een paar bijkomende uitdagingen :
- Zoals vroeger reeds de Atlas der Buurtwegen gedigitaliseerd werd, moet ook de Atlas van de Waterlopen gedigitaliseerd worden. Dat zal niet alleen zorgen voor een actualisatie van de toestand maar is ook gebruiksvriendelijker, zowel voor gemeentebesturen als voor burgers. Al de opmetingsgegevens van de waterlopen zullen dan in een digitaal bestand raadpleegbaar zijn en zal zo als nieuw referentiepunt kunnen dienen voor alle betrokkenen, inzonderheid de aangelanden.
- De huidige droge zomer leert ons dat we ook ons watersysteem moeten wapenen tegen aanhoudende droogteperiodes. De uitdaging zal zijn onze beken in de toekomst zo in te richten dat ze langer water kunnen ophouden in droge periodes zonder dat de waterafvoer beperkt wordt bij veel neerslag. Het slim inzetten van waterretentiebekkens moet ons daarbij helpen.
- Wateroverlast bestrijden blijft een belangrijk gegeven, maar dat moeten we koppelen aan het voorgaande. Vandaar dat we voortaan spreken over het klimaat robuust waterbeleid dat enerzijds wateroverlast wil voorkomen en bestrijden en anderzijds zorgt voor voldoende watervoorraden bij droogteperiodes.
Zoals cd&v solidariteit betoont binnen onze eigenste samenleving, zo wil het ook diezelfde solidariteit betonen met het Zuiden. Het provinciebestuur smeedt daartoe zelf samenwerkingsverbanden met actoren in het Zuiden, maar biedt via subsidies ook mogelijkheden aan Oost-Vlaamse burgers en hun organisaties om daar projecten uit de grond te stampen of te ondersteunen. Tegelijk zorgt het er mee voor dat in Oost-Vlaanderen zelf mensen gesensibiliseerd worden omtrent de problemen en noden in het Zuiden.
Vanuit een sterk georganiseerd provinciaal bestuur
Het verder uitwerken van deze beleidslijnen en de omzetting daarvan in doelstellingen en concrete acties gebeurt vanuit een sterke administratie, waar ook plaats is voor laaggeschoolden en arbeidsgehandicapten.
Een dienstvaardige provincie is ook bereikbaar voor burgers en andere besturen en bouwt ten behoeve van hen een efficiënte, betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening uit. Provincies voorzien daartoe in de nodige opleiding voor hun personeel en verzekeren een snelle afhandeling van de aan hen voorgelegde vragen. Waar mogelijk wordt on-line-dienstverlening de norm en worden gebruikers van de provinciale diensten betrokken bij de evaluatie en verdere optimalisering van de werking ervan. cd&v wil het verschil tussen de statutaire pensioenen en de pensioenen van de contractuelen verder wegwerken.
Een provincie met verschillende streken en districten vraagt een passend antwoord op regionale noden en een beleid op maat. Meer bepaald schuift cd&v Oost-Vlaanderen bij wijze van voorbeeld nog een paar projecten naar voor per district:
Kiesdistrict Gent
- Steun voor de realisatie van het aansluitingingsproject van N9 op R4
- Het optimaliseren ven duurzaam maken van de provinciale scholen
- Het verder dynamiseren van Huysmanhoeve en Het Leen
Kiesdistrict Dendermonde - Sint-Niklaas
- Steun voor de efficiënte realisatie van de Oostelijke Tangent, de nieuwe verbindingsweg tussen het knooppunt N70/R42 en de E17 langs de spoorlijn Sint-Niklaas-Mechelen
- Steun aan het behoud van de dijken tussen de spoorwegbedding in Sombeke en de Durmebrug wat betreft Grup Durmevallei fase 2 en het behoud van de dijken tussen Elversele en Sombeke (Sigma) in Waasmunster.
- Realisatie van de fiets- en wandelbrug over de Durme in combinatie met steun voor de aanleg van een nieuwe Durmebrug op de N446 in Waasmunster
- Steun voor de realisatie van geluidschermen langsheen de E17 ter hoogte van Waasmunster
- Doortrekking tot in Moerbeke van het fiets- en wandelpad op het oude spoortraject Lokeren-Moerbeke
- Toekomstvisie op site ‘Briel’ in Dendermonde
- Steun aan finaliseren project N41
- Nieuwe gecontroleerde overstromingsgebieden in Beveren (Molenbeek), herinrichten van het overstromingsgebied Drielindenstraat voor grotere buffering en spaarfunctie
Kiesdistrict Aalst-Oudenaarde
- Steun aan de realisatie van de sociale seniorenflats en een lokaal dienstencentrum op de Markizaat-site in Lede.
- Nieuwe gecontroleerde overstromingsgebieden in Oosterzele (Balegembroek), Kruisem (Pluimke), en Maarkedal (Borgtmolen, Romansmolen, Kasteelmolen).
De nieuwe toekomst van de provincie voorbereiden gebeurt niet door achteruit te kijken, wel vooruit. Met dit programma zijn we als cd&v klaar om de goede werking van Oost-Vlaanderen verder te garanderen. Samen zullen we werken aan een provincie waarin iedereen zich thuis voelt, waar kansen voor iedereen voorop staan en waar we zorgen voor elkaar en voor onze omgeving. Samen voor een sterk Oost-Vlaanderen!