Uit de gemeentemonitor die gepubliceerd werd op 24 januari 2024 blijkt dat de Berlarenaar niet tevreden is over de dienstverlening van het gemeentebestuur. De tevredenheid over de loketdiensten is met 10% afgenomen ten opzichte van de vorige publicatie van de gemeentemonitor in 2020. De tevredenheid over de digitale dienstverlening is gedaald met 7% ten opzichte van de vorige publicatie van de gemeentemonitor. We scoren hier als gemeente beduidend slechter dan het Vlaamse gemiddelde en slechter dan gelijkaardige gemeenten.
De afgelopen jaren is de dienstverlening van het gemeentebestuur alleen maar afgebouwd: diensten zijn enkel nog bereikbaar op afspraak, de dienstverlening in de deelgemeenten werd gestopt, de openingsuren werden verder ingeperkt, …
Ook qua digitalisering van de dienstverlening zijn we als gemeente hopeloos achterop aan het raken: er is nog steeds geen alternatief voor de Berlare app, vergaderzalen kunnen nog steeds niet online gereserveerd worden, de website is hopeloos verouderd en het e-loket kan nog verder uitgebouwd worden.
Het is duidelijk dat de burger de stilstand van de voorbije jaren niet langer tolereert en actie wil zien van het gemeentebestuur om de dienstverlening terug op een aanvaardbaar niveau te brengen.
Als Project9290#cd&v vinden we het dan ook hoog tijd dat er werk gemaakt wordt van een verdere professionalisering van de klantencontactmomenten.
Project9290#cd&v wil onder andere dat er werk gemaakt wordt van:
-
Een verdere ontwikkeling van het e-loket. Hierdoor wordt de gemeentelijke dienstverlening 7 dagen op 7 en 24 u op 24 toegankelijkvoor wie digitaal vaardig is. Inwoners, die een bezoek aan een loket verkiezen, kunnen op deze manier beter geholpen worden door een verhoogde beschikbaarheid van personeel.
-
Een alternatief voor de Berlare app. Het is ondertussen 2 jaar geleden dat de Berlare app afgevoerd werd. De gemeentediensten, verenigingen en handelaars konden via de app communiceren met de inwoners, klanten en leden. Je kon er alle praktische info raadplegen over de gemeentediensten, handelaars en ga zo maar door. Daarnaast kon je ook bestellingen plaatsen, inschrijvingen doen en communiceren en reageren, een zeer goede app dus voor de gemeente, en hoog tijd dat een valabel alternatief uitgewerkt wordt.
- Een klantgericht onthaal moet het mogelijk maken dat ook mensen zonder afspraak in het gemeentehuis terecht kunnen. Het werken op afspraak blijft behouden maar het moet voor inwoners ook mogelijk zijn om in eerste lijn geholpen te worden tijdens de openingsuren zonder dat hiervoor een afspraak moet gemaakt worden.
- Online inschrijven is ondertussen mogelijk in de kinderopvang, het cultuurhuis stroming en voor gemeentelijk georganiseerd activiteiten. Het is belangrijk om hier verder op in te zetten en het online reserveren van de gemeentelijke gebouwen (feestzaal Overmere, SCC De Venne, cc stroming, …) op korte termijn te voorzien.
- De openingsuren zijn te weinig afgestemd op de noden van de verschillende doelgroepen. Een evaluatie van de bestaande openingsuren dringt zicht op zodat deze maximaal afgestemd zijn op wat onze inwoners echt nodig hebben.