Park Ter Elst officieel geopend

Margot Desmet

Sinds zaterdag 25 november is Waregem een stadspark rijker, want park Ter Elst werd officieel geopend. Het nieuwe park is een hectare groot en vind je tussen de Vandewoestijnelaan, Koningin Fabiolalaan en Ter Elststraat, in de stationsomgeving van Waregem. Dankzij de nieuwe wandelpaden, knusse zitbanken en het kunstwerk Timeless Waves is het de perfecte plaats om even tot rust te komen op een steenworp van het centrum.

De gemeenteraad keurde in de zitting van 5 juli 2022 de aankoop van ruim 1 hectare grond in de stationsomgeving unaniem goed. Intercommunale Leiedal kreeg de opdracht om er een nieuwe parkzone te ontwikkelen. Na een vlotte samenwerking met Leiedal, dat via oude luchtfoto’s het park deed herleven, en het studiebureau konden de plannen in februari 2023 aan de buurt voorgesteld worden.

In juni ging de aannemer van start met de steun van onze stedelijke diensten, die ook zullen instaan voor het onderhoud van het park. Het prachtige resultaat met nieuwe wandelpaden en knusse zitbanken past perfect binnen het groenplan van de stad om bereikbare groenzones te realiseren.

Timeless Waves

In het nieuwe stadspark is ook plaats voor kunst. De Litouwse kunstenaar Zilvinas Stasiulevicius creëerde Timeless Waves, vijf grote schommelconstructies uit roestvrij metaal. Het symboliseert op een speelse manier de relatie tussen mens, landschap, verleden en heden. De doeken zijn gemaakt van weerbestendig textiel, die onder andere verwijzen naar het textielverleden van de streek.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen opnieuw hun Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren – dit jaar op vrijdag 31 mei – brengt opnieuw duizenden buren samen. Ook in Waregem wordt dat in tientallen buurten gevierd, gewoon op straat of met een lekkere barbecue. Feestende buurten kunnen met een feestcheque van de stad rekenen op een financieel duwtje in de rug. We gaan dit jaar ook opnieuw op zoek naar de Buur van het Jaar.

Algemeen directeur Guido De Langhe met pensioen, Frederik Verdonck is opvolger

De gemeenteraad aanvaardde in de zitting van dinsdag 2 april het ontslag van algemeen directeur Guido De Langhe. De directeur gaat immers met pensioen op 1 juli. Ondertussen is met huidig financieel adviseur Frederik Verdonck ook zijn opvolger bekend.

Vanaf 1 mei half uur gratis parkeren in rode zone en uitbreiding blauwe zone

De gemeenteraad heeft op dinsdag 2 april het aangepast belastingreglement op het parkeren 2020-2025 goedgekeurd. De wijzigingen houden in dat je vanaf 1 mei het eerste half uur gratis kan parkeren in de rode zone en dat de blauwe zone wordt uitgebreid in de stationsomgeving. Dat nieuwe reglement is van kracht vanaf 1 mei 2024.