Park Ter Elst officieel geopend

Margot Desmet

Sinds zaterdag 25 november is Waregem een stadspark rijker, want park Ter Elst werd officieel geopend. Het nieuwe park is een hectare groot en vind je tussen de Vandewoestijnelaan, Koningin Fabiolalaan en Ter Elststraat, in de stationsomgeving van Waregem. Dankzij de nieuwe wandelpaden, knusse zitbanken en het kunstwerk Timeless Waves is het de perfecte plaats om even tot rust te komen op een steenworp van het centrum.

De gemeenteraad keurde in de zitting van 5 juli 2022 de aankoop van ruim 1 hectare grond in de stationsomgeving unaniem goed. Intercommunale Leiedal kreeg de opdracht om er een nieuwe parkzone te ontwikkelen. Na een vlotte samenwerking met Leiedal, dat via oude luchtfoto’s het park deed herleven, en het studiebureau konden de plannen in februari 2023 aan de buurt voorgesteld worden.

In juni ging de aannemer van start met de steun van onze stedelijke diensten, die ook zullen instaan voor het onderhoud van het park. Het prachtige resultaat met nieuwe wandelpaden en knusse zitbanken past perfect binnen het groenplan van de stad om bereikbare groenzones te realiseren.

Timeless Waves

In het nieuwe stadspark is ook plaats voor kunst. De Litouwse kunstenaar Zilvinas Stasiulevicius creëerde Timeless Waves, vijf grote schommelconstructies uit roestvrij metaal. Het symboliseert op een speelse manier de relatie tussen mens, landschap, verleden en heden. De doeken zijn gemaakt van weerbestendig textiel, die onder andere verwijzen naar het textielverleden van de streek.

Alle Groene Plekjes in Waregem op één kaart

Zes jaar na de eerste editie van de stadskaart Groene Plekjes is er nu een geactualiseerde versie. Deze week belandt de kaart in alle Waregemse brievenbussen. Meteen een ideale houvast om er deze zomer op uit te trekken in eigen stad.

Mural en groengevel aan stationsgebouw zorgen voor oase van kleur

Op zaterdag 6 juli werden de mural en groengevel aan het stationsgebouw van Waregem officieel ingehuldigd. Voortaan zullen zowel treinreizigers als passanten het station herkennen als een oase van kleur in plaats van een grijze plek. Met een totaalsom van 37 000 euro investeerde de stad stevig in de verfraaiing van de stationsomgeving.

Vernieuwde visvijvers helemaal klaar

In Desselgem zijn de vernieuwde Visvijvers officieel geopend. De Visvijvers vormden altijd al een uniek stukje natuur maar werden door ingrijpende werken nieuw leven ingeblazen. Dankzij nieuwe paden, boomgaarden, een mountainbikeroute en horecazaak Tegare vormen de Visvijvers nu een prachtige ontmoetingsplek voor jong en oud. De totale vernieuwing kostte ruim 800 000 euro.