Oude brandweerkazerne wordt Boulodroom met plaats voor drie petanqueclubs

Margot Desmet

In de gemeenteraadszitting van dinsdag 3 oktober werd het ontwerp voor de nieuwe Boulodroom unaniem goedgekeurd. Op de locatie van de oude brandweerkazerne in de Weversstraat komt een nieuw gebouw met daarin ruimte voor twaalf petanqueterreinen, een secretariaat, bergingen en een cafetaria. De site wordt ook voor de helft onthard en vergroend én verbonden met oc ’t Gaverke.

Door de verhuis van de brandweerkazerne kon de site in de Weversstraat een andere bestemming krijgen. Er werd beslist om daar een Boulodroom te bouwen voor verschillende Waregemse petanqueclubs. Het schepencollege stelde architect Luc De Meulemeester aan voor dit project en na verschillende overlegmomenten met alle betrokken partijen werd een passend ontwerp opgemaakt.

In de eerste fase worden de oude brandweerkazerne, de conciërgewoning en het vroeger dienstencentrum gesloopt en in de tweede fase volgt het slopen van de houten chalets. Tegen de achterkant van de Chirolokalen komt een nieuw volume met daarin ruimte voor twaalf petanqueterreinen, een secretariaat, bergingen en een cafetaria. Het gebouw zelf heeft een bebouwde oppervlakte van ongeveer 815 m². Het moet de thuis worden van drie petanqueclubs: De Poedels en KPC De Bevers die momenteel nog onder de esplanade gevestigd zijn en petanqueclub ’t Gaverke.

Ontharding en duurzaamheid

De totaal verharde oppervlakte (gebouw, terras, buitenterreinen…) zal 1250 m² bedragen tegenover 2900 m² vóór de sloop- en bouwwerken. De extra ontharde zone zal aansluiten bij het reeds aanwezige groen. Er komt ook een trage verbinding vanaf het nieuwe gebouw tot aan de parkeerplaatsen aan oc ’t Gaverke. Daarnaast zet de stad in op duurzaamheid door het toepassen van geothermie voor de verwarming en het plaatsen van zonnepanelen.

Voor dit project, dat ruim 1,7 miljoen euro zal kosten, diende de stad ook een subsidieaanvraag in bij Sport Vlaanderen. In het kader van bovenlokale sportinfrastructuur hoopt de stad zo een deel van de kosten (maximaal 20 procent) te recupereren. De start van de werken staat eind dit jaar gepland.

Waregem haalt label Kindvriendelijke Stad binnen

Waregem mag zich de komende zes jaar Kindvriendelijke Stad noemen. Het felbegeerde label wordt uitgereikt door Bataljong, dat een stuurgroep van veertien organisaties leidt. De stad Waregem ontving het label op maandag 24 juni uit handen van Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens.

Regenboogbrug en middenplein zorgen voor metamorfose Regenboogpark

Op vrijdag 21 juni werden de nieuwe Regenboogbrug en het middenplein aan de Zuiderlaan feestelijk geopend. De nieuwe Regenboogbrug doet haar oorsprong alle eer aan en werd gerenoveerd met een flinke knipoog naar het WK wielrennen van 1957. De vernieuwde brug en middenplein maken deel uit van de metamorfose van het Regenboogpark dat een groene verbinding vormt van de Zuiderlaan tot aan Het Pand.

Gratis zonnecrème voor jeugdwerk

Ter preventie van huidkanker wil de stad jeugdverenigingen en speelpleinwerkingen ondersteunen bij veilig zonnen. Daarom koopt de stad zonnecrème aan in handige verpakkingen, zodat de Waregemse jeugd deze zomer optimaal beschermd is tegen de zon. Vaak hebben kinderen immers geen zonnecrème mee op kamp of geraken ze die kwijt. De stad komt tussen om te vermijden dat het jeugdwerk voor alle kosten moet opdraaien. De hoeveelheid zonnecrème die ter beschikking wordt gesteld, wordt berekend op basis van de grootte van de vereniging of speelpleinwerking.