Opening digipunt voor digitale hulp in de bibliotheek van Linter

Andy Vandevelde

Voor wie een laptop nodig heeft, hulp kan gebruiken met online administratie of gewoon digitaal handiger wil zijn, openen verschillende digibanken in Vlaanderen. Vanaf 14 november 2023 kan je ook terecht in het digipunt in de bibliotheek van Linter, waar digihelpers hulp bieden op maat en op het tempo van de vraagsteller.

De gemeente Linter ging op 14 november 2023 in de bibliotheek van start met het project DiGiTAAL en is hiermee de derde van de zeven gemeenten uit de Interlokale Vereniging Zuidoost Hageland die starten met een digipunt.

Burgers kunnen in digibanken terecht met hun vragen over de computer, gsm, tablet, enzovoort. De medewerker van DiGiTAAL zal hen helpen met basisvragen, zoals ‘Hoe installeer ik itsme?’ of ‘Hoe doe ik een online betaling?’ op een laptop die beschikbaar is in de bibliotheek of via het toestel van de vraagsteller. Ze helpen je ook met het basisgebruik van een laptop of je eigen smartphone en hoe je veilig kan surfen op het internet.

Schepen Andy Vandevelde, bevoegd voor Sociale Economie, is enthousiast over het digipunt: “We weten dat dergelijke digipunten broodnodig zijn. Uit onderzoek van de Koning Boudewijnstichting naar digitale inclusie blijkt immers dat bijna de helft van de Belgen over digitaal zwakke vaardigheden beschikt. Dat is opvallend veel. We willen dat iedereen mee is met de digitale evolutie, die steeds sneller gaat. Het digipunt is een laagdrempelige manier om onze inwoners te ondersteunen bij hun digitale noden.”

Het digipunt in de bibliotheek van Linter is elke dinsdagavond tussen 18 en 20 uur geopend. Een afspraak maken is niet nodig. De dienstverlening is volledig gratis. “De bibliotheek is een plaats waar de inwoners eenvoudig kunnen binnenwandelen voor hun digitale vragen. Daarnaast komen ze zo ook in contact met de uitgebreide collecties van de bibliotheek. Maar voor wie niet in een digipunt geraakt, kunnen er ook huisbezoeken aangevraagd worden,” aldus schepen van Cultuur Patrick Poffé.

Meer info vind je op www.digibank-digitaal.be of via [email protected] en 0490 42 78 40.

Het project DiGiTAAL is een samenwerking tussen de gemeente Linter, ILV Zuidoost Hageland, Link in de Kabel vzw en IN-Z vzw, samen met de partners Circular Brussels, Kringwinkel Hageland en SAAMO Vlaams-Brabant. Het project is mogelijk door de steun van de Europese Unie en het Departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse Overheid.

Gemeente Linter en EcoWerf plaatsen camera’s in strijd tegen sluikstorten

De gemeente Linter en afvalintercommunale EcoWerf gaan mobiele camera’s inzetten in de strijd tegen sluikstorten. De gemeenteraad hechtte unaniem zijn akkoord aan de deelname aan een project van drie jaar om via camerabewaking en handhaving de problematiek aan te pakken.