Gemeente Linter en EcoWerf plaatsen camera’s in strijd tegen sluikstorten

Andy Vandevelde

De gemeente Linter en afvalintercommunale EcoWerf gaan mobiele camera’s inzetten in de strijd tegen sluikstorten. De gemeenteraad hechtte unaniem zijn akkoord aan de deelname aan een project van drie jaar om via camerabewaking en handhaving de problematiek aan te pakken.

“Ondanks de inspanningen om sluikstorten aan te pakken, blijft dit in heel wat steden en gemeenten een probleem waaraan zowel het bestuur als inwoners zich ergeren. De ervaring in andere gemeenten en onderzoek van OVAM leert dat in gemeenten die camera’s inzetten om sluikstorters te betrappen het volume sluikstort soms tot -56% daalt. Daarom zullen we samen met EcoWerf ook in Linter mobiele camera’s inzetten aan de glasbollen, maar ook op verschillende andere hotspots zoals aan kledingcontainers of verlaten plekjes en veldwegen”, zegt schepen van Milieu Jonas Michiels.

“Sluikstorten leidt niet alleen tot hoge opruimkosten, het vervuilt ook de omgeving en draagt bij aan de onveiligheid van openbare ruimten. Met de inzet van mobiele camera’s willen we in de eerste plaats door afschrikking de hoeveelheid sluikstort verminderen”, zegt schepen van Openbare Domeinen Andy Vandevelde. “Maar tegelijkertijd zullen sluikstorters die betrapt worden streng beboet worden. Ze riskeren een GAS-boete tot maximum 350 euro en staan in voor de opruimkosten van het achtergelaten afval.”

Opening digipunt voor digitale hulp in de bibliotheek van Linter

Voor wie een laptop nodig heeft, hulp kan gebruiken met online administratie of gewoon digitaal handiger wil zijn, openen verschillende digibanken in Vlaanderen. Vanaf 14 november 2023 kan je ook terecht in het digipunt in de bibliotheek van Linter, waar digihelpers hulp bieden op maat en op het tempo van de vraagsteller.