Opendeurweek digipunten succes, 200e bezoeker in de bloemetjes gezet

Margot Desmet

Tijdens de opendeurweek van 13 tot 18 november werden Waregemnaren uitgenodigd om te komen kennismaken met de digipunten van stad Waregem. Mensen vonden makkelijk hun weg en leerden de digipunten en haar digihelpers beter kennen. De 200e bezoeker werd zaterdag warm onthaald.

Gudrun Sabbe is 200e bezoeker

In mei van dit jaar openden de eerste digipunten in Waregem. Elke bezoeker kan er gratis terecht voor een laagdrempelige antwoord op digitale vragen. Het concept slaat heel goed aan, want in het digipunt bibliotheek kwam zaterdag 18 november om 10.11u. al de 200e bezoeker langs. Het stadsbestuur onthaalde Gudrun Sabbe daarom hartelijk met een boeket.

Ze kwam met een vraag, maar het was niet de eerste keer dat ze van het digipunt gebruik maakt. “Ik had mijn weg ernaartoe al gevonden”, vertelt Gudrun. “Ik werk als vrijwilliger bij ’t Kelderke. Toen het digipunt daar is geopend, ben ik meteen langs geweest. Ik heb wel vaker hulp nodig bij het gebruik van mijn smartphone, mijn zoon noemt me soms een hopeloos geval wanneer het op technologie aankomt”, lachte ze. “Dus voor mensen zoals ik is het digipunt heel welgekomen. Ik ga in de toekomst nog vaker de hulp inschakelen van de digihelpers.”

Zesde digipunt op komst

Het stadsbestuur is verheugd te horen dat mensen zich geholpen voelen in de Waregemse digipunten. Want technologie verandert razendsnel en niet iedereen kan volgen. Er is nog te veel digitale kwetsbaarheid in onze gemeenschap. Daarom zet Waregem in op digipunten, die zo laagdrempelig mogelijk gehouden worden: zonder afspraak en helemaal gratis.

Het is belangrijk dat inwoners op meerdere plekken terecht kunnen voor hulp bij digitale problemen. Sinds mei van dit jaar openden al punten in dienstencentrum Het Gaverpeirdje, ’t Kelderke, de bibliotheken van Waregem, Sint-Eloois-Vijve en Desselgem. Daarnaast opent in januari 2024 een zesde digipunt, in Beveren-Leie. Dit extra digipunt zorgt ervoor dat elke Waregemnaar, ongeacht hun woonplaats, op korte afstand van hun huis gratis hulp kan krijgen bij digitale vragen.

Kom langs in een digipunt

Krijg je jouw smartphone of laptop niet goed ingesteld? Heb je problemen met het ontvangen van spamberichten? Kan je hulp gebruiken bij het terugvinden van online overheidsdocumenten? Digihelpers staan klaar om je te helpen met al je digitale vragen. Je kan terecht in volgende digipunten in Waregem:

• Digipunt Het Gaverpeirdje:
    • Elke vrijdag van 14.00u. tot 16.00u.*
  • Digipunt bibliotheek Waregem:
    • Elke zaterdag van 10.00u. tot 12.00u.*
  • Digipunt bibliotheek Sint-Eloois-Vijve:
    • De 1e en de 3e woensdag van de maand*
    • Telkens van 16.00u. tot 18.00u.
  • Digipunt bibliotheek Desselgem:
    • De 2e en de 4e woensdag van de maand*
    • Telkens van 16.00u. tot 18.00u.
  • Digipunt 't Kelderke
    • De 3e donderdag van de maand*
    • Telkens van 8.30u. tot 10.30u.
  • Digipunt Beveren-Leie
    • Vanaf januari 2024

* behalve op feestdagen

Alle info vind je ook via waregem.bibliotheek.be/digibank, www.waregem.be/samen-digitaal of [email protected].

Sterrenregister is hart onder de riem voor ouders van sterrenkindjes

Ouders die een kind verliezen na een zwangerschap van minder dan 140 dagen, kunnen wettelijk geen aangifte doen van hun zoon of dochter. Daarom is er vanaf nu in Waregem ook een sterrenregister. Het register is er voor sterrenkindjes ongeacht de duur van de zwangerschap.

Claus Belevingsexpo brengt Hanengevecht digitaal tot leven

Met de steun van Toerisme Vlaanderen vormt de Claus Belevingsexpo vanaf vandaag de absolute blikvanger van het Clausjaar in de pittoreske kerk van Sint-Eloois-Vijve. Het befaamde meesterwerk ‘Hanengevecht’ komt er digitaal tot leven aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je nog tot 22 september in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte ‘Hanengevecht’.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen Frieda De Vos als Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren brengt elk jaar vele duizenden buren samen, gewoon op straat of bij een lekkere barbecue. Een initiatief dat ook in Waregem veel succes kent, want dit jaar schreven zich maar liefst 64 buurten in voor het gratis promopakket. Dit keer werd Frieda De Vos verkozen als Buur van het Jaar. Zij werd uitgebreid in de bloemetjes gezet.