5 jaar Velotheek
Velotheek Op Wielekes bestaat 5 jaar en dat werd deze week gevierd! Op Wielekes is immers een mooi project waarin duurzaamheid, strijd tegen armoede en tewerkstelling worden gecombineerd.
Vanaf nu kunnen Zoerselaars gebruik maken van twee gloednieuwe elektrische deelwagens. De gemeente biedt ze aan vanop de parking van het administratief centrum en dit in samenwerking met de autodeelservice van Groep Kenis. Heb je een wagen nodig en is er een deelwagen beschikbaar? Dan kan je er meteen gebruik van maken. Een voertuig huren kost € 4 per uur en € 0,27 per kilometer. Er zijn geen instap- of abonnementskosten aan verbonden.
“Autodelen biedt heel wat voordelen”, weet onze fractieleider Paul Van Wesenbeeck, “Hoe meer mensen daar mee instappen, hoe minder auto’s er op termijn zullen rondrijden of een parkeerplaats moeten zoeken. Een deelwagen gebruiken is bovendien vaak goedkoper dan een eigen wagen én je moet hem niet wassen of ermee naar de garage gaan. Bovendien gaat het hier om twee elektrische wagens, dus dat is extra goed voor het milieu.”
“De wagens zijn er voor de Zoerselaars én voor dienstverplaatsingen door personeelsleden van de gemeente”, vult schepen van personeel Roel van Elsacker aan, “In plaats van nieuwe auto’s te kopen, hebben we het budget gebruikt om het project met de deelwagens te realiseren én zo een deel van ons eigen wagenpark te vergroenen. Een win-win dus!”
“Je kan ook van de wagen op de fiets of andersom”, gaat Paul verder, “want vlakbij is zowel een fietsenstalling als een drop off punt voor de deelfietsen van Donkey Republic die je op vijf verschillende plekken in onze gemeente vindt, en ook daarbuiten.”
Meer informatie over hoe het systeem van de deelwagens precies werkt, vind je op deze link. Op woensdag 26 april om 20 uur is er ook een infomoment in het administratief centrum. Daarvoor kan je inschrijven via [email protected].
Velotheek Op Wielekes bestaat 5 jaar en dat werd deze week gevierd! Op Wielekes is immers een mooi project waarin duurzaamheid, strijd tegen armoede en tewerkstelling worden gecombineerd.
De voorbije weken zorgde een petitie van oppositiepartij Heerlijk Zoersel voor ongerustheid bij heel wat mensen van Sint-Antonius. In die petitie liet men immers uitschijnen dat het schepencollege op 7 oktober een beslissing zou nemen over een concreet bouwproject aan de Kerkhoflei op de site van het voormalige politiecommissariaat.
Goed nieuws! De N12 tussen Sint-Antonius en Westmalle is terug open. Niet alleen kunnen de auto’s er na 2 weken omleiding terug passeren, de fietsers kunnen met een veiliger gevoel de fietsstrook gebruiken.