Nieuwe camera’s voor onze strijd tegen sluikstorten

Luc Wouters

In het kader van het streven naar een propere, groene en duurzame omgeving hebben wij al sinds 2018 vier mobiele sluikstortcamera’s in gebruik. De mobiele camera’s zijn actief over heel ons grondgebied en kunnen op verschillende locaties worden opgesteld. Op deze wijze wordt een betere controle gegarandeerd op sluikstorten en ondersteunt het gemeentebestuur in ons overlastbeleid.

De huidige sluikstortcamera's zijn nu aan vervanging toe en we hebben gekozen voor de totaaloplossing die ons wordt aangeboden door S-Lim. S-Lim verenigt alle Limburgse gemeenten om via samenwerking de provincie Limburg te laten uitgroeien tot een smart region. Van hun aanbod maken wij nu gebruik om Lummen uit te rusten met zogenaamde “slimme camera’s “. Deze camera’s beschikken over intelligentie die het mogelijk maakt om op een eenvoudige manier beelden te bekijken.

In eerste instantie neemt de camera op het lokale geheugen continu beelden op. Bijkomend kan intelligentie op de camera geconfigureerd worden om ‘events’ te registreren zoals bij achtergelaten objecten of door lijnoverschrijding. Door deze ingebouwde intelligentie is het niet nodig alle beelden van de camera te downloaden over 4G maar kan onze politie zich beperken tot het bekijken van enkel die beelden waarvoor een “event” geregistreerd is. Dit betekent een grote tijdsbesparing voor onze politiediensten alsook een verminderd dataverbruik.

Specifiek voor onze gemeente gaat het om de levering en plaatsing van vijf verplaatsbare “ slimme camera’s “, en de nodige hulpapparatuur zoals modems, connectieboxen en fysieke dragers. De camera’s zijn hoogtechnologische Bosch NDE-8513-RXT camera’s met telelens die ook in het duister kunnen functioneren en die vanop afstand gepositioneerd kunnen worden. Op die manier kunnen haarscherpe beelden gemaakt worden waardoor de identificatie van de daders een stuk makkelijker verloopt.

“De strijd tegen sluikstorten is een absolute prioriteit voor het gemeentebestuur,” zo stelt burgemeester Luc Wouters. “Al verschillende jaren zetten we mobiele camera’s met veel succes in voor het opsporen van sluikstorters. In 2022 werden 270 overtreders beboet die samen 41 040 euro dienden op te hoesten. Dit bewijst dat onze aanpak werkt. De pakkans voor sluikstorters wordt door de aanschaf van de nieuwe hypermoderne camera’s nog gevoelig vergroot. Wie in de fout gaat, ook wie bijvoorbeeld achteloos dingen uit zijn wagen gooit, mag zich verwachten aan een fikse geldboete.”

Week van de korte keten in Lummen: De kortste weg tussen boeren en burgers

Nieuwe jeugdlokalen KLJ Linkhout: werken gestart!

CD&V Lummen neemt deel aan Zwerfvuilactie 2024 van Straat.net