Nieuwe Boulodroom krijgt Vlaamse subsidie van 305 000 euro

Margot Desmet

De Vlaamse Regering kende een subsidie van 305 000 euro toe voor de bouw van de nieuwe Boulodroom in de Weversstraat. De stad kreeg dat mooie bedrag omdat het investeert in sportinfrastructuur met een bovenlokaal karakter.

De nieuwe Boulodroom komt op de locatie van de oude brandweerkazerne. Tegen de achterkant van de Chirolokalen komt een nieuw volume met daarin ruimte voor twaalf petanqueterreinen, een secretariaat, bergingen en een cafetaria. Het gebouw zelf heeft een bebouwde oppervlakte van ongeveer 815 m². Het moet de thuis worden van drie petanqueclubs: De Poedels en KPC De Bevers die momenteel nog onder de esplanade gevestigd zijn en petanqueclub ’t Gaverke.

Ontharding en duurzaamheid

De totaal verharde oppervlakte (gebouw, terras, buitenterreinen…) zal 1250 m² bedragen tegenover 2900 m² vóór de sloop- en bouwwerken. De extra ontharde zone zal aansluiten bij het reeds aanwezige groen. Er komt ook een trage verbinding vanaf het nieuwe gebouw tot aan de parkeerplaatsen aan oc ’t Gaverke. Daarnaast zet de stad in op duurzaamheid door het toepassen van geothermie voor de verwarming en het plaatsen van zonnepanelen.

De subsidieaanvraag bij Sport Vlaanderen werd nu dus goedgekeurd. In het kader van bovenlokale sportinfrastructuur zal de stad 305 000 euro ontvangen. Het hele project zal ongeveer 1,5 miljoen euro kosten. De werken aan de nieuwe Boulodroom starten in het voorjaar van 2024.

Laureaten van erg succesvolle actie Maand van de Markt bekend

Waregem nam van 1 tot 30 april opnieuw deel aan de Maand van de Markt. Zowel op de woensdagmarkt in Beveren-Leie als op de zaterdagmarkt in Waregem vielen er heel wat leuke prijzen te winnen. Het stadsbestuur mocht onlangs de winnaars feliciteren. Provincie West-Vlaanderen zette mee haar schouders onder deze actie, maar liefst 75 markten in onze provincie namen deel.

Gemeenteraad keurt intentieovereenkomst voor jaagpadverbinding eiland D'Hooie goed

De gemeenteraad keurde op dinsdag 7 mei de intentieovereenkomst goed voor de toekomstige aanleg van een nieuwe jaagpadverbinding langs de Leie tussen Sint-Eloois-Vijve en Zulte. Dat is nodig om het project van De Vlaamse Waterweg, dat voorziet in twee bruggen en een jaagpad, te kunnen uitvoeren. Het zal niet alleen de zachte mobiliteit langs de Leie verbeteren, maar ook de recreatie langs de rivier nog meer stimuleren.

Eerste panelen van de Speelkoer gezet

De eerste panelen van de Speelkoer in Beveren-Leie zijn gezet. De oude stedelijke basisschool wordt de nieuwe thuis van de harmonie van Beveren-Leie, in combinatie met een vaste repetitieruimte voor muziekbands en twee polyvalente lokalen voor de kunstacademie en andere verenigingen.