Nieuw kunstboek dompelt je onder in de Zoerselse geschiedenis

Cultuur

Gerlinde Hublin

Waarom is er een abdij in Westmalle? Hoe zijn de kerk en de pastorij van Zoersel en het Molenhuis ontstaan? Wat is de ontstaansgeschiedenis van het Zoerselhof? Het zijn maar enkele vragen waarop het kunstboek ‘De Cisterciënzers en Zoersel’ een antwoord biedt.

“Het boek bundelt wetenswaardigheden uit verschillende naslagwerken over de geschiedenis van Zoersel in heldere taal”, vertelt initiatiefnemer Ivo Van Vaerenbergh, “De 300 pagina’s worden geïllustreerd door 250 foto’s, wat het boek een echte ‘must have’ maakt voor liefhebbers van de geschiedenis van onze gemeente Zoersel.”

Auteurs zijn Leo Cautereels, geschiedkundige en ereburger van Zoersel, Linda Lanbreghts, natuurgids in het Zoerselbos, en Jan Denissen en Leo Hermans van de Heemkundige Kring Zoersel.

Het boek is niet in de boekhandel te verkrijgen, maar wel te koop via [email protected]

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.

Eén duidelijk en vernieuwd reglement voor alle voordelen van de Z-pas

Sinds september 2014 hebben Zoerselaars met een beperkt inkomen recht op een Z-pas. Daarmee krijgen ze verschillende kortingen.