Nieuw buurtpaviljoen voor verenigingen en sportievelingen

buurten

Gerlinde Hublin

Op de site van de Achterstraat, waar al heel wat verenigingen gehuisvest zijn, komt binnenkort een gloednieuw buurtpaviljoen.

In het meerjarenplan budgetteerde de gemeente extra middelen voor sportvoorzieningen op openbaar domein. Een werkgroep vanuit de sportraad koos na een brainstorm voor een buitenfitness. Dat dit een goede keuze was, werd ook duidelijk door de coronacrisis. “Uit deze crisis leerden we dat er een open of gebouw nodig was om sportlessen te geven in open lucht en toch beschut tegen de regen”, vertelt schepen Luc Kennis, “Vanuit het coronaherstelfonds kregen we van Europa subsidies om het verenigingsleven een boost te geven. Dat aangevuld met het voorziene budget van de gemeente, gaf ons de mogelijkheid om een buitenpaviljoen te bouwen waar mensen kunnen komen sporten op sporttoestellen en waar verenigingen lessen, workshops en activiteiten kunnen organiseren.”

“Het project kreeg vorm dankzij vier participatiemomenten tussen de werkgroep, verschillende verenigingen, buurtbewoners én kinderen”, vertelt Katrien Schryvers, schepen voor participatie, “De ideeën die zij aanbrachten werkte architectenbureau Atelier Noest uit tot een concreet voorstel.”

Het wordt een veelzijdige overdekte buitenruimte bestaande uit drie afzonderlijke delen, zodat het gebouw kan worden uitgebreid en ingeperkt. De verschillende delen kunnen immers uit elkaar worden gehaald en elders opnieuw worden opgebouwd.

Voor de bouw van het paviljoen zullen in eerste plaats omgevallen bomen of bomen die gekapt moeten worden, gebruikt worden. Die zullen bovendien bewerkt worden door inwoners zelf. Daar zullen workshops voor georganiseerd worden. Met de uitgegraven grond van de fundering kunnen hellingen worden gemaakt om het paviljoen te beschermen tegen koude wind. Groengevels en groendaken zorgen dan weer voor nestelplaatsen voor vogels en insecten.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.

Eén duidelijk en vernieuwd reglement voor alle voordelen van de Z-pas

Sinds september 2014 hebben Zoerselaars met een beperkt inkomen recht op een Z-pas. Daarmee krijgen ze verschillende kortingen.