Mooimakers roepen iedereen op voor de Lenteschoonmaak

Maria Polfliet

De stad Waregem telt meer dan 100 Mooimakers en zij zullen op zaterdag 25 maart nog maar eens hun waarde bewijzen. Tijdens de Lenteschoonmaak gaan we allemaal samen voor een nog mooier Waregem. Doe jij ook mee?

Zwerfvuil, het is voor velen een doorn in het oog. In winkelstraten, in parken, rond scholen en bushaltes slingert er heel wat zwerfvuil op de grond. Met zwerfvuil bedoelen we klein afval dat we vaak nonchalant en zonder er goed bij stil te staan op straat gooien. Voorbeelden genoeg: kauwgom, snoeppapiertjes, etensresten, blikjes, peuken, plastic flesjes… Noem maar op.

Onze stad telt meer dan 100 Mooimakers. Dat zijn vrijwilligers die het hele jaar door zwerfvuil opruimen in hun eigen omgeving. Op zaterdag 25 maart gaan we echter voor een nog mooier Waregem. Vanuit acht locaties wordt er die dag een zwerfvuilactie georganiseerd: vier in de voormiddag en vier na de middag. Deze acties worden getrokken door de Mooimakers zelf.

Tijdens de Lenteschoonmaak zorgt de stad Waregem samen met Imog voor de nodige logistieke en materiële ondersteuning.

Het stadsbestuur roept alle verenigingen, wijkcomités, vriendengroepjes, bedrijven, particulieren… op om die dag de handen uit de mouwen te steken en onze Mooimakers te helpen. Alle deelnemers ontvangen achteraf een drankje en bedanking.

Sterrenregister is hart onder de riem voor ouders van sterrenkindjes

Ouders die een kind verliezen na een zwangerschap van minder dan 140 dagen, kunnen wettelijk geen aangifte doen van hun zoon of dochter. Daarom is er vanaf nu in Waregem ook een sterrenregister. Het register is er voor sterrenkindjes ongeacht de duur van de zwangerschap.

Claus Belevingsexpo brengt Hanengevecht digitaal tot leven

Met de steun van Toerisme Vlaanderen vormt de Claus Belevingsexpo vanaf vandaag de absolute blikvanger van het Clausjaar in de pittoreske kerk van Sint-Eloois-Vijve. Het befaamde meesterwerk ‘Hanengevecht’ komt er digitaal tot leven aan de hand van technologische hoogstandjes. Met behulp van een tablet duik je nog tot 22 september in de leefwereld van de personages op het schilderij uit 1882, alsof je er zelf bij was. Als hoogtepunt van het bezoek kom je oog in oog te staan met het enige echte ‘Hanengevecht’.

Buren vieren samen met de feestcheque en kiezen Frieda De Vos als Buur van het Jaar

De Europese Dag van de Buren brengt elk jaar vele duizenden buren samen, gewoon op straat of bij een lekkere barbecue. Een initiatief dat ook in Waregem veel succes kent, want dit jaar schreven zich maar liefst 64 buurten in voor het gratis promopakket. Dit keer werd Frieda De Vos verkozen als Buur van het Jaar. Zij werd uitgebreid in de bloemetjes gezet.