Mobiliteitsplan zorgt voor helft minder verkeer in schoolomgevingen

Publicatiedatum

Auteur

Margot Desmet

Deel dit artikel

De belangrijkste doelen uit het mobiliteitsplan van het centrum zijn bereikt. Dat blijkt uit analyse van de ongevallencijfers en de verkeersstromen in de stad. Dankzij enkele maatregelen die werden ingevoerd in oktober 2020 is het verkeer aan de schoolpoorten in de Processiestraat en Keukeldam gehalveerd en zijn er opvallend minder ongevallen met zwakke weggebruikers binnen de ring. Bovendien zijn de verkeersstromen in het kernwinkelgebied niet gedaald. De maatregelen blijven dus van kracht en de volgende fase van het mobiliteitsplan kan worden voorbereid.

Met het mobiliteitsplan voor het centrum wil de stad de verkeersoverlast, luchtverontreiniging en het aantal ongevallen in onze stad drastisch terugschroeven. Daarom werden vanaf oktober 2020 enkele verkeersmaatregelen uitgerold. In functie van een veiligere schoolomgeving rond het Heilig-Hartcollege werd in de Marcel Windelsstraat eenrichtingsverkeer ingevoerd van de Stationsstraat tot aan park Baron Casier. De schoolomgeving van het OLV Hemelvaartinstituut werd veiliger gemaakt door de fameuze knip op de Markt, daar is geen doorgaand verkeer meer mogelijk vanuit de Stationsstraat en Stormestraat richting Keukeldam.


Minder en veiliger verkeer binnen de ring
De maatregelen hebben hun doel niet gemist. Uit metingen van de verkeersstromen blijkt immers dat het doorgaand verkeer in beide schoolomgevingen met minstens de helft gedaald is. In de ongevallencijfers van de politie zien we binnen de ring een halvering van het aantal ongevallen met zachte weggebruikers. Een bijkomend doel van het mobiliteitsplan was om het doorgaand verkeer voor een deel te verleggen naar de ring, dat is ook gelukt. Ondanks de toename van het verkeer op de ring zijn er geen noemenswaardige stijgingen in het aantal ongevallen op de ring. Bij handelaars leefde de vrees dat de verkeersstromen in het kernwinkelgebied zouden verminderen door de verkeersmaatregelen uit het mobiliteitsplan. Die vrees blijkt onterecht, we meten in bijvoorbeeld de Stationsstraat zelfs een lichte toename van het verkeer.

Floating car data
Om het effect van de maatregelen uit het mobiliteitsplan te kunnen meten, verzamelde de verkeersdienst de voorbije jaren cijfers over de verkeersstromen dankzij de ingebouwde GPS-systemen in 15 populaire automerken. We vergeleken daarvoor de cijfers van 1 september tot 31 december 2019 (voor de maatregelen van kracht waren én voor er sprake was van de coronacrisis) met die van 1 september tot 31 december 2022 (maatregelen al een hele tijd van kracht en coronacrisis helemaal voorbij).  

De volgende fase

Na deze positieve evaluatie kunnen de geldende maatregelen uit het mobiliteitsplan behouden blijven en kunnen de volgende acties worden voorbereid. Zo komen er in de Jozef Duthoystraat en Desselgemseweg voorsorteerstroken om linksaf te gaan op de Expresweg. Daarnaast is er de geplande heraanleg van de Rooseveltlaan en op termijn worden enkele straten heringericht als leefstraten.

Overal 30 binnen de ring vanaf maandag 6 november
De komende jaren blijven we met het mobiliteitsplan inzetten op een betere doorstroming, een fietsvriendelijker centrum, verkeersveilige woon-en winkelomgevingen en bredere/betere voetpaden. Vanaf maandag 6 november wordt de maximumsnelheid daarom in zowat alle straten binnen de Ring 30 kilometer per uur. De invoering van deze verlaagde maximumsnelheid stond al in het mobiliteitsplan, maar is ook een van de speerpunten in het Vlaamse Verkeersveiligheidsplan 2021-2025. Je leest alles over het mobiliteitsplan op www.waregem.be/mobiliteitsplan.

Nieuws

SBS Vijve neemt nieuwbouw in gebruik

De stedelijke basisschool Vijve nam op vrijdag 10 januari zijn nieuwbouw officieel in gebruik. De school is klaar voor de toekomst met vijf nieuwe klaslokalen, leraarskamer en twee kleedkamers. De stad investeerde 1,2 miljoen euro in dit project. De afwerking van de nieuwbouw is de laatste fase in het totale vernieuwingsproject van deze schoolomgeving. Eerder werd ook de parking in de Koekoekstraat al helemaal heraangelegd.

Sylvesterbus voor veilige oudejaarsavond

Op oudejaarsavond bied het stadsbestuur opnieuw de Sylvesterbus aan, een nachtelijke bus die alle feestvierders veilig van en naar hun feestbestemming brengt. Ook dit jaar zijn er haltes in Beveren-Leie, Desselgem, Sint-Eloois-Vijve, Nieuwenhove en Waregem-centrum. De bus maakt ieder uur dezelfde lus, dus je kan vooraf uitstippelen waar en wanneer je opstapt. De uurroosters van de bus en meer info vind je via www.waregem.be/sylvesterbus.

Stopzetting InTouch-app

De mobiele parkeerapplicatie InTouch zal vanaf 1 januari 2025 niet meer beschikbaar zijn in onze stad. Je kan sinds begin december ook geen krediet meer toevoegen via de app. Het resterende krediet kan je nog gebruiken om te parkeren in Waregem, maar vanaf 1 januari zal het niet meer mogelijk zijn om nieuwe parkeersessies te starten. Je kan vanaf dan mobiel enkel nog betalen via de 4411-app. Je kan ook altijd een ticket nemen aan de automaat. Heb je toch een tegoed en wil je het resterende krediet op jouw rekening gestort krijgen? Bezorg dan jouw IBAN-nummer en de bij de app geregistreerde nummerplaat via [email protected].