Goed onderhouden wegen en voetpaden
De heraanleg van een aantal straten is bezig in Wervik. Zoals bijv.: de Vredestraat, E. Ghellyncklaan, Godschalcklaan / Briekenhoek, Fonteinestraat, Dullaertstraat, Hoge Poortstraat … . Via een meerjarig investeringsprogramma verbeteren we de straten in onze stad. We maken een voetpadenplan over 6 jaar en starten met de meest slechte voetpaden. Communicatie met de inwoners is belangrijk. Bij wegenwerken moet dit beter.
Via de app van de Stad Wervik moet de communicatie verbeteren. Ook meldingen stimuleren we rechtstreeks via de App. Cd&v wil nog verder gaan en ook ondersteuning van AI in de communicatie met de burger invoeren bijv.: chat-box.
Mobiele buurt
We willen een bereikbare maar ook veilige stad. Het is steeds zoeken naar een evenwicht. Evenwicht tussen een veilige omgeving voor fietsers en
voetgangers en anderzijds toegankelijk blijven voor gemotoriseerd verkeer. Mobiliteit is constant in evolutie en continue bijsturingen zijn nodig. Genoeg parking op korte wandelafstand van onze centra versterkt het wonen en ondersteunt zowel horeca, handel als toerisme. Een combinatie van kort parkeren en lang parkeren in stadscentra is nodig. De blauwe zone wordt in september 2024 ingekort en er komen meer P30-
plaatsen waar nodig. Voldoende mindervalidenparkings én ook aandacht voor laadpalen in het centrum.
Handhaving van overdreven snelheid en foutparkeren aan de grensovergang en de nachtwinkels gebeurt op vandaag te weinig. cd&v wil stadswachten inzetten die controleren in de omgeving van de brug naar Frankrijk op foutparkeerders. cd&v wil systeem van wielklemmen voor hardleerse foutparkeerders aan de brugomgeving en aan de nachtwinkels. cd&v wil systeem GAS 4 en GAS 5 toepassen voor overtreders van snelheid en van zwaar verkeer. Dit doen we in volgende periode via een proefproject via camera’s en trajectcontroles. Openbaar vervoer is zeer belangrijk voor iedereen maar zeker voor jongeren, voor werkenden, voor minder mobiele mensen om zich te kunnen verplaatsen.
De busverbinding naar Geluwe is een goede verbetering. De verbinding naar Wallonië en over de landsgrens verdienen ook de nodige
aandacht in onze grensstad. Het station in Wervik willen we beter onderhouden zien én uitbouwen als een groene hub waar deelauto’s en deelfietsen klaar staan. De veiligheid aan het station en ook aan de fietsenstalling moet omhoog. De perrons zijn veel te laag voor mindermobiele mensen. We willen dat de
NMBS ze verhoogd.