Mobiele traplift maakt publieke gebouwen beter toegankelijk

Gerlinde Hublin

Op aangeven van een stagiaire van de Klim-Op basisschool kocht gemeente & ocmw Zoersel een mobiele trappenklimmer aan. Dankzij deze speciale traplift kunnen mensen in een rolstoel, zoals de 9-jarige Firas, gemakkelijker naar de jeugdafdeling van de bibliotheek in Sint-Antonius.

“Die jeugdafdeling bevindt zich op de eerste verdieping, maar er is geen lift. En dat terwijl Firas zo graag leest”, vertelt schepen voor welzijn Katrien Schryvers, “In het verleden gingen klasgenoten van Firas tijdens klasuitstappen naar de bibliotheek altijd boeken halen waaruit hij kon kiezen, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als zelf tussen de boeken snuisteren. Daarom gingen we maar al te graag in op de suggestie van één van de leerkrachten van de school om een trappenklimmer aan te kopen.”

“Dankzij die trappenklimmer kan Firas nu ten volle deelnemen aan de klasuitstap naar de bib”, vult schepen voor bibliotheek Roel Van Elsacker aan, “De bibliotheken in Zoersel en Halle zijn wel toegankelijk. Via een participatieproject zijn we ook volop bezig met bouwplannen voor een nieuwe bib in Sint-Antonius, maar aangezien daarvoor nog een hele weg moet worden afgelegd, willen we in tussentijd wel deze bijkomende investering doen om de bib voor iedereen toegankelijk te maken.”

“De traplift is mobiel en kan dus ook worden ingezet in andere gebouwen in de gemeente”, zegt Katrien nog, “Hij is makkelijk te bedienen terwijl de persoon in de rolstoel rustig kan blijven zitten. Met deze aankoop hebben we opnieuw een stap gezet naar een meer toegankelijke gemeente waar iedereen ten volle aan het gemeenschapsleven kan deelnemen.”

Kartel cd&v+Vooruit Zoersel stelt eerste kandidaten voor

Dat in Zoersel cd&v en Vooruit in kartel naar de lokale verkiezingen van oktober gaan, werd een aantal maanden geleden al bekendgemaakt. Nu geeft het Zoersels kartel cd&v+Vooruit ook de eerste namen en plaatsen vrij. Katrien Schryvers, schepen en Vlaams parlementslid zal de lijst trekken, terwijl schepen Luc Kennis de plaats van lijstduwer zal innemen. Vooruit-kandidate Els Opdenbergh komt op plaats 3 en de jonge Bert Somers trekt voor Vooruit de tweede kolom op plaats 15.

Zoersel zet minder mobiele inwoners op de fiets

Tijdens de week van de vrijwilliger (2 tot 10 maart) wordt er in gemeente Zoersel een unieke samenwerking gelanceerd. Gemeente & ocmw Zoersel, drie zorgvoorzieningen, Fietsersbond Vlaanderen, Fietsersbond Voorkempen en AXI vzw, met de steun van Cera, slaan samen de handen in elkaar om minder mobiele inwoners meer beweging te geven … op de fiets!

Namen voor trage wegen definitief goedgekeurd

De namen die in oktober vorig jaar voorlopig werden toegekend aan vier trage wegen in onze gemeente, kregen vorige dinsdag, na het openbaar onderzoek daarover, de definitieve goedkeuring van de gemeenteraad. Zij het met een correctie in de spelling.