Minister Verlinden huldigt drijvend zonnepark op waterbassins in

Annelies Verlinden

Het zonnepark ClicFloats met 3000 drijvende zonnepanelen werd ingehuldigd door federaal minister Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. Dit zonnepark maakt deel uit van een belangrijk water- en energie-uitwisselingsproject tussen glastuinder Meer Fresh Products en het vleesverwerkend bedrijf Comeco.

Federaal Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden: “Zowel de private als de publieke sector hebben al grote stappen gezet richting een meer duurzame toekomst. Tijdens mijn bezoeken aan politiecommissariaten zie ik duidelijk dat politiezones en lokale besturen steeds vaker kiezen voor passiefbouw en hernieuwbare energiebronnen, zoals zonnepanelen of warmtebronnen. Dat bedrijven de handen in elkaar slaan om te komen tot duurzame oplossingen die ook gebruikt kunnen worden door de publieke sector, juich ik vanzelfsprekend toe. We moeten radicaal kiezen voor duurzame energie, onder meer door beschikbare grondstoffen optimaal te gebruiken. Een project zoals ClicFloats is hiervan een uitstekend voorbeeld, en het bewijs dat dit werkt.”

Vlaams minister van Wetenschap en Innovatie Jo Brouns: ‘ClicFloats is het volgende voorbeeld van hoe Vlaanderen weer een stap naar een duurzame toekomst neemt. Het drijvende zonnepark bij Meer Fresh levert 8% meer groene energie op dan eenzelfde dakopstelling door het koelend water eronder, en het water eronder verdampt op zijn beurt minder. Dit project van verschillende bedrijven combineert zo veel elementen waar we in Vlaanderen naartoe willen: eigen groene stroom die lokaal gedeeld wordt, waterbesparing, energieterugwinning én CO2-besparing. En dat met Vlaamse technologie die ook nog eens kunststof recycleert. Comeco kan met deze groene energie bijna 600 ton aan CO2-uitstoot per jaar uitsparen – het equivalent van 170 Vlaamse gezinnen. Zulke innovaties zijn onmisbaar in het verduurzamen van Vlaanderen en de rest van de wereld.’

Gezonde mix op op Antwerpse cd&v-lijsten

De provinciale partijraad van CD&V Antwerpen heeft de volledige lijsten voor de verkiezingen van 9 juni goedgekeurd. “Zowel voor de Kamer als het Vlaams Parlement kunnen we rekenen op een gezonde mix van ervaren krachten en jong geweld”, aldus provinciaal voorzitter Stijn Coenen.

Lijsttrekkers Verlinden en Schryvers trappen Antwerpse cd&v-campagne op gang

Minister Annelies Verlinden (lijsttrekker Kamer) & Vlaams Parlementslid Katrien Schryvers (lijsttrekker Vlaams Parlement) stelden vandaag hun lijsten voor en trapten zo hun Antwerpse campagne voor de verkiezingen van 09 juni af. Deze ochtend vertrokken de cd&v-lijsttrekkers vanuit hun provincie naar Brussel met aan boord hun speerpunten voor de aankomende campagne en de inzet van 09 juni: uw welzijn, uw geld en uw veiligheid. Ook op Linkeroever vertrok een bus naar Brussel. cd&v verzamelt er de verzuchtingen van heel Vlaanderen en zet zo meteen haar nationale verkiezingscampagne in.

Met Annelies en Katrien volop inzetten op veiligheid en welzijn

De provinciale partijraad van cd&v Antwerpen maakte vanavond de modellijst bekend voor de provincie Antwerpen voor de federale en Vlaamse verkiezingen van 9 juni 2024.  Met Katrien Schryvers als Vlaamse lijsttrekker wordt gekozen voor een rasechte experte op het vlak van welzijn en gezinsbeleid, bij uitstek Vlaamse thema’s. Bovendien kiezen we voor een ervaren parlementslid dat in de lijstjes van hardwerkende parlementairen steevast bovenaan prijkt. Eerder al, werd Annelies Verlinden aangeduid als lijsttrekker voor de federale Kamerlijst. Met deze twee profielen is de keuze voor de Antwerpenaar heel duidelijk: Wie een veilig en zorgzaam beleid wil voor álle Antwerpenaren, of hij nu in Antwerpen stad of de Kempen woont, die heeft maar één keuze en dat zijn Annelies en Katrien.