De tijdslijn van het dossier

  • Begin jaren 2000 plantte wijlen schepen Chris De Pauw samen met Natuurpunt Merchtem eiken langs de Kouter. Deze groeien uit tot mooie exemplaren.
  • In 2022 vraagt één buurtbewoner om de eik voor zijn deur te kappen. Onder impuls van cd&vplus, dat dan nog mee in de meerderheid zit, weigert het college deze vraag.
  • Eind 2024: Nu het nieuwe bestuur (LVB, N-VA) is geïnstalleerd, stelt diezelfde bewoner de vraag om de eik voor zijn deur te kappen opnieuw.
  • Voorjaar 2025 Het nieuwe bestuur stuurt een brief naar alle bewoners met een eik voor hun deur, met de suggestie dat die "hinder zouden veroorzaken en daarom beter verwijderd zouden worden." Op basis van de reactie van de bewoners beslist het college om de bomen om te hakken en te vervangen door nieuwe exemplaren. Natuurpunt en de milieuraad worden niet om advies gevraagd.
  • April 2025 Cd&vplus Merchtem lanceert een petitie om de kap van de eiken te stoppen. Het agendeert de kap ook op de gemeenteraad. De burgemeester beweert dat Natuurpunt Merchtem de kap steunt.
  • Begin mei 2025 Cd&v voert een affiche-actie want we vrezen dat alle bomen in Merchtem nu vogelvrij zijn. We lanceren ook een petitie die oproept om (1) een visie te ontwikkelen over openbaar groen; en (2) de kaalkap op de Kouter niet te laten doorgaan.
  • Mei 2025 Fractieleider Toon Luypaert krijgt een GAS-boete voor de actie. De burgemeester zegt dat we "niet moeten wenen" omdat we een GAS-boete krijgen. Luypaert gaat in beroep en de gemeente wordt op de vingers getikt. De beroepsinstatie oordeelt dat de GAS-boete onterecht is. Wie laatst weent, best weent.
  • Mei 2025 Tijdens de gemeenteraad kondigt het bestuur aan dat ze een laanbomenplan zullen laten opmaken door Regionaal Landschap. Ze vertellen dat de petitie hier niets mee te maken heeft en dat de timing puur toeval is.
  • Juli 2025 Natuurpunt Merchtem stuurt een persbericht uit. Ze vragen om de kap niet te laten doorgaan en ontkrachten zo de eerdere beweringen van de burgemeester.
  • Juli 2025 De gemeente vraagt Natuurpunt en Regionaal Landschap door welke bomen de eiken moeten worden vervangen. Beide organisaties wensen geen advies te geven. Hierop krijgen ze een dreigbrief van de gemeente. De boodschap? Indien jullie middelen krijgen van de gemeente, lopen jullie maar beter in de pas.
  • Augustus 2025. Cd&vplus agendeert een motie op de gemeenteraad met de vraag om geen laanbomen meer te kappen voordat er een goedgekeurd laanbomenplan is. Dat is een eis die door meer dan 850 Merchtemnaren is onderschreven via de petitie. De aanbesteding om een laanbomenplan op te maken wordt door de hele gemeenteraad goedgekeurd. Maar de motie om tijdelijk geen laanbomen meer te kappen wordt wel meerderheid tegen oppositie weggestemd. De burgemeester geeft toe "dat het niet de allerbeste beslissing is die ze al hebben genomen". Maar de kap moet en zal doorgaan.

Wat nu?

Laat het duidelijk zijn, de strijd is nog niet gestreden. Vooraleer de gemeente kan overgaan tot een deel van de kap, moet ze immers een omgevingsvergunning aanvragen. Hiertegen kan dan verweer worden ingediend. U kan op beide oren slapen: we houden de vergunningsaanvragen extra goed in het oog! 

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en volg de ontwikkelingen als eerste!